Het is nu zo mei 19, 2013 12:41 pm

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 26, 2012 7:04 pm 

Hallo fokkers,

Wij willen graag met onze blauwe rus poes af en toe een nestje fokken.

Nou vroeg ik me af kunnen een ongecastreerde kater en ongeholpen poes met elkaar in 1 huis ?

Of moet de kater in een ren/opgesloten worden?
Werkt het als de poes de pil krijgt zolang er geen dekking mag zijn? Of zijn ze dan uberhaupt geen maatjes...

Ik ben nog een leek daarin, maar wat hulp en informatie kan ik wel gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 26, 2012 7:28 pm 

Het is niet dat het per definitie niet kan, maar over het algemeen is het wel erg lastig. Dat heeft verschillende redenen.
Een ongeholpen kater gaat vaak sproeien. Dit kan af en toe zijn, maar het kunnen ook hele water vallen zijn. Dit is in huis niet prettig. Verder kunnen ongecastreerde katers heel vervelend worden. Ze kunnen de damen treiteren en willens en wetens dekken. dit zorgt voor stress en is voor de dames niet prettig.
Ten slotte heb je het risico op een oeps nestje wanneer ze bij elkaar lopen.

Wat mensen vaak doen is een apart kater verblijf en dat de katers onder toezicht (en eventueel met een broekje aan) bij de poezen mogen. Het is dan uiteraard wel opletten.

In sommige gevallen kunnen de katers wel tussen de poezen lopen. Een bevriende cattery had dat en dit was geen enkel probleem. Hier loopt mijn kater ook tussen de poezen rond. Maar ik heb hem wel op latere leeftijd gekocht zodat ik zeker wist dat hij in een groep kon meedraaien en niet sproeide. En dan nog is het een risico, want hij had na de verhuizing ook heel ander gedrag kunnen gaan vertonen.
Deze kater heeft echter bij één poezendame nog wel eens de neiging om er op te willen duiken. Bij de anderen durft hij het niet, maar bij deze wel. Dus dat is opletten en de poes in bescherming nemen, apart zetten als ik niemand bij is.

Of dit op voorhand kan is uiteraard altijd lastig te zeggen. Zeker wanneer je de kater als kitten aanschaft. Je weet niet wat een kater gaat doen als hij uitgroeit en onder invloed van hormonen komt te staan. Daarnaast is de ene kater de andere niet en ook tussen broers kunnen hele grote verschillen zijn.

Of de kater en de poes dan maatjes zijn... Ook dat verschilt. Sommige katers zijn kieskeurig en willen geen bekende poezen dekken (of bepaalde kleurtjes niet, hoewel dat bij een blauwe rus niet zal voorkomen <ssmile> ). Ook de poezen kunnen daarin moeilijk zijn. Sommigen willen niet gedekt worden door een bekende kater. Maar anderen willen juist weer niet gedekt worden door een vreemde kater of zelfs in een vreemde omgeving. Mijn Penny is bijvoorbeeld zo'n "lastig" geval. Zij voelt zich niet op haar gemak in een vreemde omgeving (en is daarnaast een roller) waardoor zij lastig te dekken is. Hier thuis vormt de vreemde omgeving geen probleem en laat zij zich prima dekken.

Al met al, het valt van te voren niet te voorspellen, maar over het algemeen is het zeer lastig om een open kater binnenshuis met open poezen te houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 26, 2012 7:51 pm 

Bedankt voor de duidelijke uitleg <ssmile>

Het lijkt mij ook inderdaad lastig en ik beschik niet over ruimte om een kennel of iets te maken.

Stel ik wil haar laten dekken door een vreemde dekkater van een cattery of particulier, is het dan verstandig de poes bij de kater te brengen of werkt het ook als de kater bij onze poes op bezoek komt?

Wat is daar de reden van?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 26, 2012 10:45 pm 

Bootje1, heb jij een cattery, of wil je er één beginnen?

Je zegt dat je een blauwe rus hebt, deze heb je als het goed is ook van een cattery, kan haar fokker je niet opweg helpen met tips en adviezen? Mag je uberhaupt wel met het poesje fokken, want vaak wordt er van te voren al bepaald of het kitten voor de fok of als liefhebber weg gaat.

Als je een cattery gaat beginnen is het niet verstandig meteen al met een kater te beginnen, katers moeten toch een aantal poezen hebben om te mogen dekken en zijn echt niet gelukkig als ze maar 1x per jaar mogen dekken.
Dat betekend dat als je een eigen dekkater hebt, dat deze dus ook uitdekkingen zal moeten geven als je zelf maar 1 poes hebt voor de kater.

Heb je 1 poes en wil je (waarschijnlijk) niet meer dan 1 nest fokken, dan kun je het beste een buitendekking doen. Dus met je poes naar een andere cattery met kater om een dekking te halen. Hou er wel rekening mee dat dekkingen over het algemeen alleen verleend worden aan poezen die volledig getest zijn op FIV/FeLV.

Daarnaast is het best belangrijk om je af te vragen waarom je het wil doen. Een nest kittens lijkt heel leuk, maar kan ook heel erg mis gaan, hele hoge kosten met zich mee brengen enz.
Niet om je te beledigen, maar je klinkt als een beginner die totaal nog niet weet waar die het over heeft, dat is niet erg, maar misschien is het verstandig het rustig aan te doen. Verdiep je meer in het ras, hun plus en minpunten, zoek de stamboom van je poes uit, show haar een keertje en kijk wat haar plus en minpunten zijn, zodat je een kater kunt kiezen die haar minpunten kan verbeteren bij de kittens.

Maak contact met andere fokkers van jou ras en probeer van hen te leren.

Kies heel wijs een vereniging uit, zoek het verschil uit tussen OAH en FIFé verenigingen, bezoek shows van beide en kijk waar jij je prettig voelt, dat zijn ook de mensen met wie je straks contact hebt voor de stamboomaanvragen enz.

Een nestje fokken klinkt heel leuk, maar er komt meer bij kijken dan alleen een poes en een kater bij elkaar zetten.

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: do sep 27, 2012 5:34 am 

Ten eerste je hebt geen Blauwe Rus maar een huiskatje. Hiermee kan je ook enkel huiskatjes krijgen.
Geen enkele fokker zou ook zijn dekkater hiervoor tot beschikking stellen of jou een dekkater verkopen.

In een ander topic stond dat jij het erg vond dat je kitten aan de leren stoelen zat.
Denk jij dat een nestje kittens niks gaan slopen? ;)

Jouw poesje is te vroeg bij haar moeder weggegaan, hiedoor komen o.a. de krab/bijt problemen uit een ander topic.
Kittens horen zoiezo 13 weken bij hun moeder te blijven. :)

Groetjes Hedi & de katjes
www.nebelung-cattery.nl

Afbeelding

Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: do sep 27, 2012 8:18 am 

Hedii schreef:
Ten eerste je hebt geen Blauwe Rus maar een huiskatje. Hiermee kan je ook enkel huiskatjes krijgen.
Geen enkele fokker zou ook zijn dekkater hiervoor tot beschikking stellen of jou een dekkater verkopen.

In een ander topic stond dat jij het erg vond dat je kitten aan de leren stoelen zat.

Jouw poesje is te vroeg bij haar moeder weggegaan, hiedoor komen o.a. de krab/bijt problemen uit een ander topic.

hier ben ik het helemaal mee eens <good>
ik heb ook een cattery maar fok niet meer.
we hadden ook poesen aan de pil maar de meesten kregen daarvan een baarmoederontsteking.
omdat ik ook twee jonge ongecastreerde katers heb lopen heb ik alles laten castreren.
de jonge katers gaat ook nog gebeuren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 27, 2012 8:24 am 

bootje1 schreef:
Hallo fokkers,

Wij willen graag met onze blauwe rus poes af en toe een nestje fokken.

Nou vroeg ik me af kunnen een ongecastreerde kater en ongeholpen poes met elkaar in 1 huis ?

Of moet de kater in een ren/opgesloten worden?
Werkt het als de poes de pil krijgt zolang er geen dekking mag zijn? Of zijn ze dan uberhaupt geen maatjes...

Ik ben nog een leek daarin, maar wat hulp en informatie kan ik wel gebruiken.

Ik hoop toch niet dat je serieus overweegt om nog meer katten op de wereld te gaan zetten omdat je het zo graag wil...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 27, 2012 10:39 am 

We zijn tot een besluit gekomen dat we haar laten steriliseren.

We zijn voor haar gezondheid bang dat er iets mis gaat en dat willen we niet.
Ook komen er vele kosten bij die niet haalbaar zijn

De kater die beschikbaar was voor dekking komt bij ons in wonen na zijn castratie :)

Bedankt voor de informatie zo ver

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 27, 2012 10:45 am 

Hedii schreef:

Onze poes heeft na mijn topic over krabben nooit meer iets gekrabd, en heeft dus geen krab/bijt probleem omdat ze te vroeg bij haar moeder is weg gehouden door de fokker.

Het is een lieve rustige poes, en af en toe haar kittenstreken af reageerd op haar krabpalen en speeltjes.
Dus problemen heeft ze totaal niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2012 6:26 pm 

bootje1 schreef:
We zijn tot een besluit gekomen dat we haar laten steriliseren.

We zijn voor haar gezondheid bang dat er iets mis gaat en dat willen we niet.
Ook komen er vele kosten bij die niet haalbaar zijn

De kater die beschikbaar was voor dekking komt bij ons in wonen na zijn castratie :)

Bedankt voor de informatie zo ver

Wat fijn dat jullie tot dit besluit gekomen zijn, ik kan het alleen maar toejuichen. Ik hoop dat alles goed verloopt bij de sterilisatie en dat het een leuk setje wordt met de kater. :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT