Het is niet dat het per definitie niet kan, maar over het algemeen is het wel erg lastig. Dat heeft verschillende redenen.
Een ongeholpen kater gaat vaak sproeien. Dit kan af en toe zijn, maar het kunnen ook hele water vallen zijn. Dit is in huis niet prettig. Verder kunnen ongecastreerde katers heel vervelend worden. Ze kunnen de damen treiteren en willens en wetens dekken. dit zorgt voor stress en is voor de dames niet prettig.
Ten slotte heb je het risico op een oeps nestje wanneer ze bij elkaar lopen.
Wat mensen vaak doen is een apart kater verblijf en dat de katers onder toezicht (en eventueel met een broekje aan) bij de poezen mogen. Het is dan uiteraard wel opletten.
In sommige gevallen kunnen de katers wel tussen de poezen lopen. Een bevriende cattery had dat en dit was geen enkel probleem. Hier loopt mijn kater ook tussen de poezen rond. Maar ik heb hem wel op latere leeftijd gekocht zodat ik zeker wist dat hij in een groep kon meedraaien en niet sproeide. En dan nog is het een risico, want hij had na de verhuizing ook heel ander gedrag kunnen gaan vertonen.
Deze kater heeft echter bij één poezendame nog wel eens de neiging om er op te willen duiken. Bij de anderen durft hij het niet, maar bij deze wel. Dus dat is opletten en de poes in bescherming nemen, apart zetten als ik niemand bij is.
Of dit op voorhand kan is uiteraard altijd lastig te zeggen. Zeker wanneer je de kater als kitten aanschaft. Je weet niet wat een kater gaat doen als hij uitgroeit en onder invloed van hormonen komt te staan. Daarnaast is de ene kater de andere niet en ook tussen broers kunnen hele grote verschillen zijn.
Of de kater en de poes dan maatjes zijn... Ook dat verschilt. Sommige katers zijn kieskeurig en willen geen bekende poezen dekken (of bepaalde kleurtjes niet, hoewel dat bij een blauwe rus niet zal voorkomen

). Ook de poezen kunnen daarin moeilijk zijn. Sommigen willen niet gedekt worden door een bekende kater. Maar anderen willen juist weer niet gedekt worden door een vreemde kater of zelfs in een vreemde omgeving. Mijn Penny is bijvoorbeeld zo'n "lastig" geval. Zij voelt zich niet op haar gemak in een vreemde omgeving (en is daarnaast een roller) waardoor zij lastig te dekken is. Hier thuis vormt de vreemde omgeving geen probleem en laat zij zich prima dekken.
Al met al, het valt van te voren niet te voorspellen, maar over het algemeen is het zeer lastig om een open kater binnenshuis met open poezen te houden.