Monicoons schreef:
Ik vind het te prijzen dat er alleen Ocicat, Mau en OKH wordt gebruikt voor outcross, maar dat is nooit de opzet van de Savannah Cat geweest. Het 'wilde uiterlijk' zal waarschijnlijk ook heel snel gaan wijzigen. En dat is nou juist waarom ze zo populair zijn.
Volgens mij is de opzet van de Savannah altijd hetzelfde geweest en gebleven:
Het voortbrengen van een "wild looking cat" met een vriendelijk en sociaal karakter.
Dat ze daar in het begin minder goed in slaagden dan tegenwoordig is een ander verhaal.
Juist OMDAT ze het wilde uiterlijk wilde handhaven is er in het begin gekruist met Bengalen.
Het nadeel wat ik aan probeer te geven is dat er in de Bengaal ook ander wild bloed zit. En ik zou er niet van staan te kijken als ze voor de kruising om tot de vroege Savannah te komen, dus ook een erg vroege generatie van de Bengaal hebben gebruikt destijds (F1, F2, F3?), met dus ook een groot deel wild bloed van de Asian Leopard.
M.a.w.: in dat geval zal jouw Savannah EN een hoog aandeel Serval bloed hebben EN een hoog aandeel Asian Leopard bloed.
Hoe ze ooit hebben mogen verwachten dat dat een gemakkelijk sociaal huisdier zou kunnen worden geeft te denken natuurlijk...
Ik vind het alleen niet eerlijk dat daar de tegenwoordige Savannah (opgebouwd met Oci`s, Egyprian Mau`s en Oosters kortharen) op wordt veroordeeld.
Waarom je denkt dat het wilde uiterlijk van de Savannah achteruit zou lopen met het crossen van Egyptische Mau`s, Oci`s, of Okh`s weet ik niet. ZELF denk ik dat dat nog wel mee zal vallen.
Ik sprak een tijdje terug met een Fokster van de tegenwoordige Savannah en ook zij zei me dat ze velen malen liever een Egyptische Mau terug zag in de Savannah, dan een Bengaal. Zowel qua uiterlijk als karakter. Als ik kijk naar een F1, F2 Bengaal, dan wil ik daar nog wel aan twijfelen, maar dit topic is een goed voorbeeld waarom dat GEEN optie is denk ik.
Als ik de 3 gebruikte rassen vergelijk met een late generatie (ver genoeg van het wilde bloed om wellicht met goed resultaat gebruikt te worden) Bengaal, dan denk ik dat alle 3 de rassen het wilde uiterlijk MEER in stand houden dan een late generatie Bengaal.
Alle 3 de rassen hebben een slankere/atlethischere bouw dan de late generatie Bengaal (volgens mij). Kop die erg hoog op de slanke nek staat, grote oren, slanke gespierde poten en dezelfde spots als de Savannah.
Maar dus TOTAAL ZONDER het wilde bloed. Sterker nog, alle 3 de rassen staan bekend om hun ERG sociale en zachte karakter.
foto's op verzoek Ralphie-T door moderator verwijderdIn hoeverre iemand bovenstaande rassen qua uiterlijk geschikt vind voor het crossen van de Savannah zal afhankelijk zijn van het ideaalbeeld wat iemand heeft van de Savannah.
Persoonlijk vind ik het goede kandidaten.
Zelf heb ik toevallig nu een Oci en een Egyptische Mau en beiden hebben inderdaad een supersociaal karakter. En met name de Mau is (zo bleek mogelijk) NOG softer dan Donna (het halfras Savannah poesje dat ik had).
Donna vond ik wel leuker, zij had meer de behoefte om deel uit te maken van het huishouden.
Ik denk dat ik juist de combinatie van de intelligentie (zoals gevonden in een hybride ras) met een zachtaardig en sociaal karakter (zoals gevonden in een hybride ras dat op de juiste wijze tot stand is gebracht, met de juiste outcrosses) zo enorm geweldig vind.
Het mag misschien lijken alsof ik reclame maak voor de Savannah o.i.d., maar dat is niet zo. Ik heb aan Donna gewoon echt een heeeeeeeeeeeel bijzonder poesje gehad. En wetende hoe het huidige Savannah ras is opgezet.... het verschilt gewoon in te veel opzichten van jouw sluiptijger....
PS: de foto van de bovenste (eerder gelinkte Oci) is de vader van mijn Oci ventje. Een flinke kater, enorme bonk spieren, ik schrok ervan toen hij de kamer binnen kwam. Maar een piep PIEP klein hartje.