Het is nu wo apr 16, 2014 4:11 am

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 1:05 pm 

Ik gebruik sinds een aantal maanden houtkorrels voor de kattenbak. Deze zijn 100% afbreekbaar en erg prettig in gebruik naar mijn mening.

Bij de Albert Heijn betaal ik 3,46 voor een verpakking van 10 liter (dat is bijna 6 kilo). Op het internet heb ik ze niet of nauwelijks goedkoper kunnen vinden. En bovendien kwamen er dan nog stevige verzendkosten bij.

Ik vond op het internet houtkorrels voor de pelletkachel. Naar mijn idee zijn deze precies hetzelfde en veel, veel goedkoper. Deze kun je alleen in grote hoeveelheden via internet bestellen. (En een pallet vol zakken kan ik niet kwijt).

Heeft iemand ervaring met deze houtkachelkorrels/pellets?
Kun je deze ook in hoeveelheden rond de 20-30 liter in de bouwmarkt krijgen?
Waar in Noord-Holland zijn deze bijvoorbeeld te krijgen en voor hoeveel per zak?

Alvast bedankt,
met vriendelijke groet Shanti

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 1:10 pm 

Goed dat je het eerst uitzoekt voordat je het gaat geven, want mijn 1e vraag is, zou dat giftig kunnen zijn. Ik zou dat niet zomaar durven geven, maar ben benieuwd. Misschien de leverancier van zowel deze pellets als die van kattengrit eens mailen. Kijken wat die zeggen.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 1:12 pm 

Als dat zou kunnen dan zou dat best handig zijn voor opvangen en zo misschien :)
Maar wat Inge10 aangeeft, het zou bewerkt kunnen zijn met iets. Bv. iets om het brandbaar te maken of zo, dus het is wel goed om dat uit te zoeken.

---------Indra---------Arthur---------Arie---------Calle*---------

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 1:27 pm 

Ik heb zelf maar een kat, maar voor grootverbruikers scheelt dit enorm veel geld inderdaad. Voor een opvang is het mogelijk heel interessant. Maar misschien gebruiken deze al pellets?

Wat betreft de veiligheid:
Op de verpakking van AH staat dat het gaat om 100% natuurlijke houtvezels en zaagsel. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtpellets staat " Deze brandstof wordt vervaardigd uit samengeperst houtafval." Tevens staat er iets over de kwaliteit van het hout; " Vooral voor zagerijen die een eigen pers hebben is A1 en A2 interessant. in deze categorieën dient men exact aan te kunnen tonen waar de grondstof vandaan komt.(oorsprong) Bij A1 en A2 bestaat de houtpellet uit echt schoon onbehandeld hout. Kwaliteit A2 heeft in plaats van een maximaal chloorgehalte van <0,02% een grenswaarde van <0.03%. Bruine houtpellets, waar dus ook hardhout in verwerkt wordt, zijn altijd een A2 kwaliteit daar hardhout meer NaCl (zout) bevat dan "wit hout". Catergorie B is voor houtpelletfabrieken die op grote schaal grondstoffen inzamelen. Categorie B wil dus niet zeggen dat het een slechtere kwaliteit is. Enkel de exacte herkomst van de grondstoffen is moeilijk aan te tonen."
De AH-korrels zijn redelijk lichgt van kleur dus het lijkt erop dat dit A1 kwaliteit is. Er worden dus geen stoffen voor de brandbaarheid aan toegevoegd. Aangezien het om puur houtmateriaal gaat en biobrandstof, lijkt dit ook niet voor de hand liggend. Maar ik hoor het graag als iemand er al wat meer over weet of pellets in gebruik heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 1:51 pm 

via google kom ik meerdere mensen tegen die dat ook op die manier gebruiken
zoals hier bij een kattenpension: http://www.teraalst.nl/katten/index.php?page=115

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 2:53 pm 

Ik heb daar ook wel een aan gedacht omdat die pellets voor de kachel zoveel goedkoper zijn dan in de dierenwinkel. Ik was echter bang dat er inderdaad iets giftigs in zou zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 3:07 pm 

loes90 schreef:
via google kom ik meerdere mensen tegen die dat ook op die manier gebruiken
zoals hier bij een kattenpension: http://www.teraalst.nl/katten/index.php?page=115

Ha Loes, goed om dit te lezen. Ik dacht wel dat er al mensen moesten zijn die dit ook hebben bedacht!

Nu is het alleen nog zaak om de pellets in kleinere hoeveelheden in te kopen dan een asiel doet <smile> Hopelijk weet iemand dus of het in bouwmarkten ofzo te koop is in zakken die goedkoper zijn dan de 10 liter zakken van de AH voor 3,46. Weet jij dat misschien Barberaatje?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 3:13 pm 

Momenteel gebruik ik geen houtkorrel maar klontvormend grit. Dat van die pellets heb ik een paar jaar geleden eens nagekeken omdat ze toen wel op houtkorrel zaten. Het enige wat ik nog weet is dat je de pellets in zeer grote hoeveelheden moest kopen. Daar heb ik op mijn bovenhuis zoiezo geen plaats voor. Gewoon reguliere houtkorrel weet ik geen prijzen van helaas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 3:22 pm 

Volgens iemand op een forum kun je ze - in tilbare hoeveelheden - kopen bij Brico (da's een bouwmarkt in Belgie) en Gamma. Ik zal eerdaags eens bij Gamma gaan kijken. Wel las ik ook dat de pellets zomers uit de 'collectie' gaan.
Als iemand andere tips heeft; graag!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 3:26 pm 

ik denk trouwens dat de bouwmarkten dit alleen in de winter verkopen omdat houtkachels in de zomer normaal gesproken niet aan staan
wel iets om rekening mee te houden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT