Het is ma sep 06, 2010 10:40 am

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weer camplylobacter!
BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 10:37 pm 

Bij één van mijn katten met diarree-problemen is de campylobacter in zijn ontlasting aangetroffen.
Paddy is twaalf en is al jaren gewend aan verse voeding: Carnibest, Bibi, kuikens, kippennekken, enz.

Vorig jaar zijn mijn kittens ernstig ziek geworden, ook door de campylobacter.
Ik heb ze waarschijnlijk te jong vers-vlees/kip gevoerd.
Wel op de juiste manier ontdooid en ik heb de voeding de eerste weken overgoten met gekookt water.

Ik begin mij zorgen te maken over het voeren van vers-vlees!

Wie deelt mijn zorgen?
Wie weet mijn zorgen weg te nemen?

Ik hoop van jullie te horen!

Profiel WWW

Berichttitel: Re: Weer camplylobacter!
BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 11:05 pm 

Vervelend.. Ik kan je zorgen niet wegnemen, en ze ook niet delen.. Heb tot nu toe nog geen
enkel probleem gehad, en het ook nog niet eerder gehoord..

Profiel WWW

BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 12:38 am 

Ik kan er niets in herkennen. Muis is vers gevoerd vanaf dat hij ging wennen aan vast voer. Vrij vroeg ook geloof ik, er werd bijgeflest omdat mams het even zwaar had.
Hij wordt over 9 dagen 1 jaar ( <jippie> ) en laatst is zijn ontlasting volledig gecheckt. Er zijn geen afwijkingen gevonden, ook geen wormen bijv (ik stel zijn met 1 jaar gepland wormenpil dus ook een paar mnd uit). Hij heeft overigens nog nooit diarree gehad.
Ik doe niet moeilijk over het vlees, laat het een nachtje staan als het nog niet op is, gebruik ontdooid vlees enkele dagen, laat de katten gewoon zelf bepalen wat nog eetbaar is.
Wat ik wel belangrijk vind, is dat de koelkast goed koelt en ingevroren vlees ook echt ingevroren is. Misschien kun je eens een thermometertje in je koelkast hangen?
Verder zou ik het ook niet weten....

Profiel

BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 12:48 am 

ik denk dat dit een vraag is waar je beter mee naar Barfplaats.nl kunt gaan misschien,
daar zitten DA's die verstand hebben van rauwe voeding.
en daar zijn tal van onderwerpen over deze ziekte ( heb ik net even op de zoekfunctie bekeken )

een salmonelle of campylobacter kan voorkomen maar dat je kat het heeft is eigenlijk gewoon erge pech, ikzelf zou daardoor voor geen seconde twijfelen aan rauw voeren.
het is iets wat in de ontlasting van vooral honden meen ik gewoon altijd voorkomt ... en hoeft dus niet voor besmetting te zorgen want de hond draagt het in zich zonder ziek te worden.
dus dan kan een kat die buiten in aanraking komt met hondenontlasting of ontlasting van een andere besmette kat het krijgen ... en hoeft het niet perse door voeding te komen?
ik weet het niet precies hoe het zit maar lees daarom vooral de artikelen op barfplaats.

met brokvoeding komen besmettingen ook voor die ook zelfs dodelijk kunnen aflopen!

Dat je kittens te jong vlees gegeten is en daarziek ziek werden is heel naar, maar een kitten in de natuur eet ook gewoon met mams mee. Mijn Borre heeft van 9 weken af aan gewoon rauw gekregen, niet met heet water overgoten. omdat hij van de RC kittenbrok die hij in de opvang kreeg toen al 3 weken aan de dunne was ....

Profiel

BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 1:42 am 

Volgens mij 'hoort' die bacterie er ook gewoon bij. De DA die het ontlastingonderzoek heeft gedaan is vast geen voorstander van vers? Al mijn katten worden gespeend op vers (da's dus met en week of vier) en eten nooit anders. Overgieten met heet water doe ik nooit en wat de juiste (??) manier van ontdooien is weet ik niet. Ik zou proberen een DA te vinden die qua voeding wat meer op 1 lijn zit met jou en dan aan de slag met die diarree want dat ís natuurlijk niet goed, dat is waar.

Profiel WWW

BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 4:37 pm 

Ik herken het ook niet.
De opvangkittens krijgen hier ook meteen rauw voer vanaf dag 1 dat ze hier binnenkomen. De ontlasting is nagenoeg weinig en hard, zoals het hoort.
Ik overgiet ook niets.

Behandel katten alsof ze gek en gestoord zijn. Dat doen ze toch ook met ons?

Profiel WWW

BerichtGeplaatst: vr feb 12, 2010 2:34 pm 

liecat schreef:
Bij één van mijn katten met diarree-problemen is de campylobacter in zijn ontlasting aangetroffen.
Paddy is twaalf en is al jaren gewend aan verse voeding: Carnibest, Bibi, kuikens, kippennekken, enz.

Wel op de juiste manier ontdooid en ik heb de voeding de eerste weken overgoten met gekookt water.

Wie deelt mijn zorgen?

Ik weet meteen bij welke kliniek je zit! Mijn vriendin is daar assistente en toen ze hoorde dat ik vers vlees voer en ook mijn kittens daar op grootbreng kwam zij met jouw verhaal aan en dat het zo slecht is om vlees te voeren, vooral bij zulke kleintjes! Ik voer bij katten inmiddels zo'n 2 jaar BARF/KVV en heb vorig jaar mijn eerste nestje erop grootgebracht, totaal nergens prolemen mee gehad. Van fokkers van hier en barfplaats / voernatuurlijk ook nooit iets soortgelijks gehoord. Ik vind het heel sneu wat je vorig jaar heb meegemaakt en nu weer Paddy. Waarschijnlijk zijn andere oorzaken al weggenomen maar het is onwijs makkelijk om het op het verse voer af te schuiven...Kan jammer genoeg weinig informatie vinden over de bacterie bij katten. Heb je al eens een second opinion gevraagd bij een andere (provers) kliniek? Misschien kunnen zij meedenken of hebben ze het vaker gehoord?

Van de site: http://www.rawmeatybones.com
"Salmonella en campylobacterie zijn normaal voorkomende bacteriën op verschillende zaken en plaatsen. Gemeenschappelijke uitlaatplaatsen, verblijfskennels en uitwerpselen van wilde vogels kunnen infectiebronnen zijn.2 Misschien zijn brok gevoerde honden ook dragers van de 3
bacterie."
"Wanneer dieren voor het eerst gevoerd worden met rauwe voeding, en dan in bijzonderheid kip, kunnen ze diarree ontwikkelen. Salmonella, waarover meestal het meeste gepraat wordt is zelden een factor van belang. Soms is de diarree te wijten aan de besmetting van de kip met campylobacterie."

Ik ben erg benieuwd naar wat eruit komt en wens je veel sterkte!

Profiel WWW

BerichtGeplaatst: vr feb 12, 2010 2:37 pm 
'Tofste kattenclub' 2009

Ik begrijp het niet. 4 van mijn katten hebben al van jongs af aan vers gehad en nooit problemen gehad. Fleetwood had wel eens (hardnekkige) diarree maar dat is juist over gegaan toen ze alleen nog maar vers kreeg. Ik herken het dus totaal niet...

Maar ik hoop dat Paddy er gauw weer bovenop is.

Afbeelding

Profiel WWW

BerichtGeplaatst: vr feb 12, 2010 3:05 pm 

Wilhelmien schreef:
liecat schreef:

Wie deelt mijn zorgen?

Ik weet meteen bij welke kliniek je zit! Mijn vriendin is daar assistente en toen ze hoorde dat ik vers vlees voer en ook mijn kittens daar op grootbreng kwam zij met jouw verhaal aan en dat het zo slecht is om vlees te voeren, vooral bij zulke kleintjes! Ik voer bij katten inmiddels zo'n 2 jaar BARF/KVV en heb vorig jaar mijn eerste nestje erop grootgebracht, totaal nergens prolemen mee gehad. Van fokkers van hier en barfplaats / voernatuurlijk ook nooit iets soortgelijks gehoord. Ik vind het heel sneu wat je vorig jaar heb meegemaakt en nu weer Paddy. Waarschijnlijk zijn andere oorzaken al weggenomen maar het is onwijs makkelijk om het op het verse voer af te schuiven...Kan jammer genoeg weinig informatie vinden over de bacterie bij katten. Heb je al eens een second opinion gevraagd bij een andere (provers) kliniek? Misschien kunnen zij meedenken of hebben ze het vaker gehoord?

Van de site: http://www.rawmeatybones.com
"Salmonella en campylobacterie zijn normaal voorkomende bacteriën op verschillende zaken en plaatsen. Gemeenschappelijke uitlaatplaatsen, verblijfskennels en uitwerpselen van wilde vogels kunnen infectiebronnen zijn.2 Misschien zijn brok gevoerde honden ook dragers van de 3
bacterie."
"Wanneer dieren voor het eerst gevoerd worden met rauwe voeding, en dan in bijzonderheid kip, kunnen ze diarree ontwikkelen. Salmonella, waarover meestal het meeste gepraat wordt is zelden een factor van belang. Soms is de diarree te wijten aan de besmetting van de kip met campylobacterie."

Ik ben erg benieuwd naar wat eruit komt en wens je veel sterkte!

Campylobacter komt van nature voor in het maagdarmkanaal van zoogdieren en vogels!
runderen, pluimvee, schapen, varkens, kippen en andere vogels scheiden de bacterie uit met de mest
Honden en katten kunnen ook drager zijn van de bacterie en scheiden deze voornamelijk uit als er sprake is van diarree.
( bron; barfplaats, met dank aan flin )
het zit dus 'in' meer dieren dan alleen de honden die ik opnoemde.

Wilhelmien, de gemiddelde DA denkt dat vrijwel iedere kat en hond die rauw eten, salmonella of andere ziektes als dit campylobacter krijgen, en dat vers voeren daarom héél errug gevaarlijk is, dat is weer één van die fabeltjes.

Profiel

BerichtGeplaatst: vr feb 12, 2010 3:41 pm 

Ja, ik herken het verzet van dierenartsen tegen verse voeding maar al te goed.
En ja, we hebben het vast over dezelfde dierenarts!
Ik ben hier overgens wel heel tevreden!
Maar ondanks het verzet van dierenartsen ben ik nu toch wel bezorgd.
Ik heb over mijn zorgen ook gesproken met mijn holistische dierenarts, zij is wel een groot voorstander van vers.
De campylobacter kan Paddy inderdaad ook via een andere weg opgelopen hebben.
Wellicht door mijn hond die graag haar neus in allerlei steekt.
Wel ben ik door deze herhaling erg bezorgd geworden.
Ik hoor gelukkig van zoveel kanten dat niemand een vergelijkbare ervaring heeft!
Wil in ieder geval geen rauwe kip meer voeren! In de meeste Carnibest-varianten zit echter kip!
Ik ga weer een voorzichtige start maken!

Profiel WWW

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]