Algemene info over voeding

Blik, brokken, vers of een tussendoortje, alles over de voeding van een kat plaats je hier
DFDuo
Re: Algemene info over voeding

Post by DFDuo » Wed Dec 02, 2009 3:05 pm

MikeNL wrote:
Miekemiek wrote:Dat is helemaal afhankelijk van de ingredienten.

Als je kijkt naar de goedkopere/slechtere dan zit daar veel rotzooi in, en betaal je dus eigenlijk geld voor een zak met graan, zout, suiker en een hoop smaakstoffen. Een kattenlijf doet hier weinig mee en komt met de zelfde stank er weer uit, das pas zonde van het geld.
De goede merken zijn idd wat duurder, maar je doet er veel langer mee omdat de katten snel verzadigd zijn van goede ingredienten.
Op de gezondheid van je kat moet je nooit bezuinigen <NONO> Dan kun je beter wat minder speelgoed en mandjes kopen en een kartonnen doos met propjes papier neerzetten als je wil bezuinigen.

Dat klinkt allemaal vrij logisch....bedankt!!

Inderdaad, een kat maakt echt geen verschil tussen duur speelgoed of een paar propjes papier of creatief zelf gemaakte dingen. Voor de prijs van een speeltje (zo'n 3-4 euro) koop je bij een budget boekenwinkel een boekje met ideeën over zelfmaak speelgoed. Maar oké, dat is offtopic.

Nog even een simpel overzichtje zoals het in mijn hoofd zit, misschien hebben jullie er wat aan:
Je kunt gaan voor droge brokken, nat voer, kompleet versvoer (kvv, is soort gehakt), of het voeren van (delen van) prooidieren. Of een combinatie mag, hoeft niet.
Eigenlijk is het gewoon puur waar je zelf de voorkeur aan geeft qwa geld en moeite. Misschien is kvv en prooidieren het 'gezondste' omdat dit het beste het natuurlijke eetgedrag benadert van de kat; maar je kunt net zo goed góede brokken geven en dan ben je ook prima bezig. Als je maar op de ingrediënten let! En in aansluiting was Miek al zei: fastfood is goedkoper dan een goed stukje vlees. Maar ik weet zeker dat je een goed voer kunt vinden waar je portemonnee ook blij mee is. Kijk rond op KP, kijk rond op websites van dierenwinkel (zoals Zooplus of Jica hierboven) en je kunt de ingredienten zien.

Let hierbij als basis hierop:
- zo hoog mogelijk vleesgehalte
- geen granen (of een afgeleide)
- geen suiker (of een afgeleide, denk aan karamel - heb ik heus gezien in kattenvoer - )
- een bekend merk is niet perse beter (denk aan whiskas, rc) maar vaak wel duurder
- koop groot in, en in de aanbieding!

Maar inderdaad, er komen hier veel vragen over... er zou een soort standaard informatie format moeten komen eigenlijk. Want ik begrijp best dat het lastig vinden is in deze sectie over voer - en ik maak het er niet beter op door weer te posten in dit topic :'(

Dit geldt zowel voor nat als droogvoer.
Image

Kattie

Post by Kattie » Sun Dec 20, 2009 5:31 pm

Begin gewoon eerst met het lezen van de ingredienten van wat je geeft.
Vorm je eigen mening over wat je goed (basis)voer vindt en wat niet. Check een tijdje alles wat je koopt op de ingredienten.
Dat er eens een keer suiker in een snoepje zit vind ik voor de katten niet erg, ik eet zelf ook snoep. Als basisvoer vind ik voer met meer dan een paar procent koolhydraten ongeschikt.
Wat betreft natvoer is het heel makkelijk om merken te vinden zonder suiker en graan. Gewoon lezen. De kruidvatkuipjes bevatten dat bijvoorbeeld al niet en sommige varianten van Aldi ook niet. Omdat de inhoud van dat soort kuipjes vaak lang is doorgekookt en bestaat uit goedkope grondstoffen is de voedingswaarde vaak wel wat lager, waardoor je kat er dus meer van eet.

Kelly Kathleen

Post by Kelly Kathleen » Mon Dec 21, 2009 2:24 pm

Dierenarts Tannetje de Koning schreef het ooit in een boekje over vers vleesvoeding - om de aan het gangbare voer verslaafd geraakte dieren aan het gezonde voer te krijgen, moet je als dierenverzorger list en bedrog toepassen. Dus spannend maken, kleine hoeveelheidjes en vaak met iets onweerstaanbaars of vertrouwds mengen.
Of katten je kennen. Mijn man geeft de dieren 's morgens hun ontbijt, meestal gewoon klinkklare KVV en dat gaat erin als koek. 's Avonds doe ik het eten en ik ben meer van een beetje van dit, een beetje van dat, repen hart voor hun gebitjes, kippennekjes maar dan zijn er altijd wel een paar die niet goed genoeg naar mijn idee eten en dan trek ik dus een blikje Gourmet of Almo open om wat er nog aan vlees ligt aantrekkelijker te maken. En dat weet het tuig! Maar dan gaat alles schoon op.
Groetjes, Suzan

ImageImageImage

Time spent with pets is never wasted

Kattie

Post by Kattie » Sat Jun 12, 2010 8:12 am

Munchkin wrote:1. Vanaf welke leeftijd heeft een kat niet meer de kittenvariant nodig?
2. Is het verstandig om meerdere varianten in te slaan, zodat je afwisselend smaken kan geven of is 1 soort prima?
3. Begrijp ik het goed dat je alleen dan tweemaal daags carnibest geeft en niets anders qua brok of natvoer? Kortom, moet je aanvullen of niet? Is het voor de kat fijn om een keer iets anders te eten? En is dat dan als extraatje of als vervanging van een maaltijd?
4. Ik las ergens iets over Orozyme Bucco-Fresh voor schone tanden, kan dat door carnibest of niet of is het overbodig?
5. Er staan ook carnisnacks, is dat lekker en zinvol of volkomen ongezond of overbodig?

1. Voor heel jonge kittens wordt als eerste hapje (met 4 weken zeg maar) nog weleens de kittenvariant gebruikt, maar verder zelden.
2. Ik wissel heel veel af, meerdere merken KVV, barfdingetjes (bijvoorbeeld een kippen- of eendennekje of wat spiervlees is niet moeilijk of smerig), soms natvoer en voor Muis prooitjes (kuiken, rat, muis, hamster, etc). Mijn katten en ik vinden dat prettig. Omdat CB een preparaat bevat met vitamines hoef je niet PER SE af te wisselen. Zelf zou ik het wel altijd doen, krijgen ze nog eens wat anders dan kip binnen, is zo eenzijdig naar mijn idee. Er zijn ook merken KVV zoals HaaksBarf waar geen preparaat in zit, daar moet je verplicht afwisselen.
3. Het is compleet, dus aanvullen is niet noodzakelijk. Ik vind het wel wenselijk. Je kunt altijd 1 maaltijd vervangen door iets anders compleets (natvoer, prooi, andere KVV). Als je maaltijden vervangt door BARF dan moet je dit ofwel niet vaker dan ongeveer 1/3 doen, of gaan rekenen met de percentages. Ik zou geen orgaan bijvoeren omdat dat al vrij ruim in CB zit. Als je dan 3 maaltijden in een periode vervangt zou je bijv 2x bot, 1x spiervlees kunnen doen, liefst van diersoorten die je niet in de KVV geeft, maar daar moet je aan kunnen komen, je leert na een tijdje wel de adresjes in je buurt kennen enzo.
4. Van vers voeren krijgen katten doorgaans al schone gebitjes. Vooral botjes kraken en taai spiervlees scheuren helpen hierbij. Nog een reden dus om dat ook eens te geven.
5. Ik geef ze niet. Wel andere soorten snoepjes met gedroogd vlees enzo. Bij Zooplus hebben ze daar ook eea van. Af en toe zoiets als tussendoortje is niet slecht, noodzakelijk is het ook niet. Zelf ben ik niet (meer) zo strikt in de 2 maaltiijden, maar geef ik vaker, de tussendoortjes zijn dan meer de kleinere maaltijden tussendoor, een kuiken of een nekje ofzo.

Nou, hoop je vragen beantwoord te hebben. Succes met de eventuele overstap. Niet gelijk wanhopen als de katten niet direct overenthousiast reageren! <smile>

*Mimosa*

Post by *Mimosa* » Tue Aug 03, 2010 1:13 pm

Katten mogen geen rauw varkensvlees in verband met het risico op het virus van Aujeszky. Gekookt mag dus wel, en reken maar dat blikvoer goed doorgekookt is.

In andere soorten blikvoer dan Bozita zit ook wel varkensvlees hoor, maar dat zetten ze niet zo duidelijk op de verpakking maar zetten het onder de noemer "vlees/en dierlijke bijproducten". Dat Bozita dat wel doet is waarschijnlijk omdat het in het land waar het gemaakt wordt verplicht is.
In deze uitzending van het klokhuis laat de presentator je bevroren varkensorganen zien die in de fabriek in kattenvoer gestopt worden. http://www.hetklokhuis.nl/onderwerp/kattenvoer
Groetjes van mij en van Ernesto, Mimosa, dEUS & Flynn

Image

Vesper

Post by Vesper » Tue Aug 10, 2010 8:56 am

Hallo allemaal, ook ik heb een vraagje: als je cb en brokken geeft, laat je daar dan ook acht uur tussen of maakt dat niet uit? Ik let hier wel goed op als ik bijvoorbeeld kuiken geef, maar eigenlijk tot nog toe niet met cb. Heeft tot nu toe ook geen merkbare gevolgen gehad, maar ik hoor graag jullie mening!
Bedankt alvast!
Image

Kattie

Post by Kattie » Wed Aug 11, 2010 8:15 am

Als de katten niet gaan overgeven etc, dan kun je het gewoon zo geven.
Er is ooit een onderzoek gedaan waaruit zou blijken dat er bij honden die brokken kregen en dan kort daarop vers vaker salmonella voorkwam.... maar dit onderzoek zou niet goed uitgevoerd zijn en later is daar weer op teruggekomen (voor meer info, al die verhalen zijn op barfplaats te vinden).
Die 8 uur wordt wel nog geadviseerd voor ongemalen botten.

Kattie

Post by Kattie » Thu Aug 19, 2010 12:23 pm

Oke.... een vergelijking adhv cijfertjes dan maar <yyy>

Energiewaarde in een gemiddelde brok, in dit geval Orijen, was de eerste die ik vond met kcal erbij vermeld op zooplus....
Verbrandingswaarde per kg:
4350 kcal, daarvan 40% van proteïnen, 15% van fruit en groenten, 45% van vet

En van een goede soort natvoer, almo nature in dit geval:
Kip & garnaal:
Kip 55%, garnaal20%, kookwater 24%, rijst 1%.
Vocht 78%, ruwe proteïne 20%, ruw vet 3,50%, ruwe as 2%, ruwe vezel 1%, energetische waarde: 742 Kcal/kg.

Als ik uitga van een gemiddelde daginname, reken ik 50 gram brok, dit levert 217.5 kCal
Van het natvoer reken ik op zo'n 200 gram, dat zijn bijna 3 kleine blikjes almo, dit levert 148.4 kCal

Ik zou dus niet weten waarom een kat dik zou worden van natvoer. Het bevat veel minder calorieen, terwijl de kat een groter volume mag eten. Daarnaast passen de ingredienten vaak beter bij de spijsvertering van de kat (zeer weinig koolhydraten, veel dierlijke eiwitten, niet al te veel vetten) en kunnen ze het dus direct omzetten in bruikbare energie, ipv als flubberbuikje.
Kijk, je moet natuurlijk wel een beetje nadenken welk natvoer je kiest, maar dat geldt net zo goed voor brokken.

AlineLaila

Post by AlineLaila » Wed Oct 06, 2010 4:22 pm

love-ragdoll wrote:Weet iemand of carnibest ook geschikt is voor een ragdoll? En mag een kitten van rond de 14/15 week dit ook al?

Ja hoor, je kitten mag dit wel hebben!
Ik heb momenteel kittens van 5 en 6 en halve week oud en zij eten ook carnibest.

Momenteel voer ik de kittenvariant, maar het is maar net wat ik kan krijgen. Heb ook wel de biologische gehad en de vleesmix. Werd allemaal goed gegeten door kittens.
Cedric - Chester - Pom - Amber - Ayana - hond Sem

www.dierenasielbeilen.nl

Vesper

Post by Vesper » Thu Oct 07, 2010 8:05 am

Baro wrote:Carnibest is IN PRINCIPE geschikt voor alle katten en honden. ;) En ja, voor kittens heb je volgens mij
speciale versies sowieso, maar veel geven ook gewoon de normale versie (weet zo 1, 2, 3 niet wat de
normale versie voor katten is, ik voer alleen CB aan één van mijn honden).

De kittenmix is iets fijner gemalen, maar is gelijk aan de natuurmix.
Ik haal verder altijd de diabetesvariant (want rijstvrij), de lammix (helaas niet rijstvrij maar goed voor de afwisseling) en de eendmix (ook rijstvrij).
Image

Post Reply