Algemene info over voeding

Blik, brokken, vers of een tussendoortje, alles over de voeding van een kat plaats je hier
Alex22
Re: Algemene info over voeding

Post by Alex22 » Mon Oct 26, 2015 3:29 pm

Tuurlijk adviseert de dierenarts dat, je kunt het bij hem kopen. Zei iemand iets over een belangenconflict?
Gewoon het gewicht in de gaten houden en desnoods minder eten geven als ie te dik wordt. Maar dit kitten is echt nog in de groei, dus ik zou 'm vooralsnog gewoon geven wat ie wil hebben. Je kunt de Iams beter vervangen door graanvrij voer. Koolhydraten, volop aanwezig in dit soort graanzut, zijn dikmakers.
Image

Jinx

Post by Jinx » Thu Oct 29, 2015 9:48 pm

Heb dankzij jullie droogvoer van Applaws ontdekt waar ik tevreden over ben, maar Nutrivet lijkt mij ook wel wat en is een heel klein beetje goedkoper. De samenstelling van beide merken ziet er goed uit. Voor welke van de twee kies ik best?
Image

Dorella

Post by Dorella » Mon Nov 30, 2015 10:22 pm

Hoi allemaal,

Ik ben me al een tijd aan het inlezen over voeding voor mijn katten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn drie katten (geholpen kater van 1,5 jaar, geholpen poes van 1,5 jaar en kater van 0,5 jaar die van de week geholpen wordt) eten op dit moment royal canin (sterelised appetite control en kitten sterelised) en natvoer van shiny cat. Ze neigen echter alledrie een beetje richting overgewicht en ik wil dit zoveel mogelijk tegen gaan en daarbij ook de beste voeding voor ze. Ik heb diverse soorten geprobeerd (o.a. Orijen) maar daarbij bleef de jongste constant honger houden en steelde alles wat hij kon krijgen tot de snijbonen aan toe wat niet erg bevoordelijk was voor z'n gewicht.

Eigenlijk ben ik op zoek naar goed voer wat ze het liefst alledrie kunnen eten en wat helpt tegen overgewicht. Ik zit op dit moment te denken aan een combi van carnibest en brokken (zodat ze overdag te eten hebben als ik weg ben) en misschien natvoer, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is. Ook zou ik niet weten welke voer ik er dan het beste bij kan combineren en hoeveel ik dan moet geven. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Regen Pikachu Boef

pleegmama

Post by pleegmama » Mon Nov 30, 2015 10:31 pm

Ja hoor, dat kan je best combineren.
Ik weet niet of ze alle drie carnibest eten, als dat zo is dan is het prima, zo niet dan zou ik ook natvoer bijvoeren, zodat ze allemaal voldoende vocht binnen krijgen.

De brokjes zou je via voedselverrijking aan kunnen bieden, dan eten ze langzamer en daardoor vaak ook minder.
Zelf zou ik liever brokken met minder koolhydraten aanbieden dan RC als ze moeten afvallen.
Image
Groetjes van Nova, Cerah, Dushi en de man in huis Kimi.

Dorella

Post by Dorella » Mon Nov 30, 2015 10:38 pm

pleegmama wrote:Ja hoor, dat kan je best combineren.
Ik weet niet of ze alle drie carnibest eten, als dat zo is dan is het prima, zo niet dan zou ik ook natvoer bijvoeren, zodat ze allemaal voldoende vocht binnen krijgen.

De brokjes zou je via voedselverrijking aan kunnen bieden, dan eten ze langzamer en daardoor vaak ook minder.
Zelf zou ik liever brokken met minder koolhydraten aanbieden dan RC als ze moeten afvallen.
Bedankt voor je antwoord! Ik weet nog niet of ze het eten, want ik moet het nog uitproberen. Ik houd de tip over natvoer echter in gedachten mocht het niet zo zijn.

De brokjes krijgen ze al uit een voerpuzzel, ze zijn bijna beledigd als ik een gewone voerbak neerzet ;) . Is Orijen dan beter? Anders probeer ik gewoon of dat voor de kleine in combinatie met carnibest/ meer natvoer wel voldoende is.
Regen Pikachu Boef

pleegmama

Post by pleegmama » Mon Nov 30, 2015 10:50 pm

Orijen bevat veel meer vlees dan Royal Canin en is dus een betere keuze, want een kat is een carnivoor.
Dus als ze dat eten dan zou ik dat liever geven dan RC. (Die van mij lusten het niet, maar eten wel Nutrivet en Purizon, dus dat zijn de graanvrije brokken die ik voer.)

Als ze moeten afvallen dan is het altijd verstandig om meer (compleet) natvoer en/of KVV te geven. Doordat daar veel vocht in zit zitten ze ook eerder vol en krijgen ze dus minder calorieën binnen.

Let wel op als je meer natvoer gaat geven dat shiny cat niet volledig is, dus daar moeten ze wel ander compleet voer naast krijgen. (En dat kan dan zowel KVV zijn als compleet natvoer of brokken.)
Image

Dorella

Post by Dorella » Mon Nov 30, 2015 10:53 pm

pleegmama wrote:Orijen bevat veel meer vlees dan Royal Canin en is dus een betere keuze, want een kat is een carnivoor.
Dus als ze dat eten dan zou ik dat liever geven dan RC. (Die van mij lusten het niet, maar eten wel Nutrivet en Purizon, dus dat zijn de graanvrije brokken die ik voer.)

Als ze moeten afvallen dan is het altijd verstandig om meer (compleet) natvoer en/of KVV te geven. Doordat daar veel vocht in zit zitten ze ook eerder vol en krijgen ze dus minder calorieën binnen.

Let wel op als je meer natvoer gaat geven dat shiny cat niet volledig is, dus daar moeten ze wel ander compleet voer naast krijgen. (En dat kan dan zowel KVV zijn als compleet natvoer of brokken.)
Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee. Mocht er nog iemand aanvullingen hebben hoor ik dat ook graag!
Regen Pikachu Boef

paasnini

Post by paasnini » Wed Dec 02, 2015 12:39 am

Dorella wrote:
pleegmama wrote:Orijen bevat veel meer vlees dan Royal Canin en is dus een betere keuze, want een kat is een carnivoor.

Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee. Mocht er nog iemand aanvullingen hebben hoor ik dat ook graag!
Hier eten ze hetzelfde als bij Pleegmama. Heb nu ook de nieuwe Orjen erbij en die vinden ze ook wel lekker.
Image
Made by Danuta

patriciapatty

Post by patriciapatty » Thu Apr 14, 2016 12:22 pm

ik heb zojuist Rodi Lam/rijst gekocht ipv Lamshart... de Rodi nu wegkieperen?

pleegmama

Post by pleegmama » Thu Apr 14, 2016 12:57 pm

Als ze het niet lusten wel.
Maar je kan het gewoon voeren, het maakt niet uit dat het eigenlijk voor honden is.
Image

Post Reply