Algemene info over voeding

Blik, brokken, vers of een tussendoortje, alles over de voeding van een kat plaats je hier
paasnini
Re: Algemene info over voeding

Post by paasnini » Mon Jul 11, 2016 9:55 pm

Groenendijk7 wrote:Op dit moment eet mijn Kater brokken van RC. Het liefste zie ik hem kvv eten maar mijn vorige poging om hem rauw vlees te laten is volledig mislukt.
Daarom wil ik eerst een tussenstap proberen met natvoer.
Als ik compleet droogvoer met compleet natvoer wil combineren, kan ik dan gewoon 50% adh droogvoer geven in de ochtend en 50% adh natvoer in rond een uur of 18:00?

Groeten
Benjamin
Wat ook een hele mooie tussenstap naar kvv is, is graanvrije brokken (zijn sowieso wat mij betreft gezonder).
Image
Made by Danuta

Groenendijk7

Post by Groenendijk7 » Tue Jul 12, 2016 8:36 pm

paasnini wrote:
Groenendijk7 wrote:Op dit moment eet mijn Kater brokken van RC. Het liefste zie ik hem kvv eten maar mijn vorige poging om hem rauw vlees te laten is volledig mislukt.
Daarom wil ik eerst een tussenstap proberen met natvoer.
Als ik compleet droogvoer met compleet natvoer wil combineren, kan ik dan gewoon 50% adh droogvoer geven in de ochtend en 50% adh natvoer in rond een uur of 18:00?

Groeten
Benjamin
Wat ook een hele mooie tussenstap naar kvv is, is graanvrije brokken (zijn sowieso wat mij betreft gezonder).
Ik heb ook de indruk dat dat gezonder is.
Op dit moment zijn er o.a. twee zakjes applaw brokken (kip & zalm) naar mij onderweg. Ik ben benieuwd hoe hij erop reageert, mede omdat de ervaringen uiteenlopen. Het natvoer dat meekomt is ook zonder graan en dergelijke.

Kikie

Post by Kikie » Mon Jul 18, 2016 1:47 pm

Ik voer momenteel nog geen KVV aan mijn twee katten, maar ik ben er wel al een tijdje over aan het nadenken en aan het lezen.

Sinds Lytse medicatie moest krijgen, gaf ik drie keer per dag natvoer (cosma nature, almo nature, shesir) maar nu geef ik het maar twee keer per dag meer.
Vaak zit er vis in, en in hun brokken (purizon vis en granatapet vis, nu een probeerzak optimanova zalm) zit ook al vis. En aangezien ik al verschillende keren gelezen heb dat teveel vis niet zo goed is, probeer ik nu dmv kvv wat meer variatie te krijgen. En die graanvrije brokken bevatten ofwel vrij veel fosfor, ofwel zitten er toch nog wel best wat koolhydraten in: onder de vorm van erwten, aardappelen,... het zijn dan wel geen granen zoals rijst en mais, maar uiteindelijk zijn het toch ook koolhydraten. De soorten die minder fosfor bevatten, worden hier niet zo goed gegeten. (granatapet garnaal bv, halen ze hun neus voor op)
Ook merk ik dat ze duidelijk een voorkeur hebben voor natvoer. Ze zullen wel hun brokken eten, maar alleen als ze zeker zijn dat ze niks anders (lekkerder) krijgen... (ik vrees dat ik ze al aardig verwend heb op dat half jaar tijd dat ik ze heb :B )

Probleem is: hier in de buurt vind je niet veel KVV.
Nu heb ik hier wel een verkoper gevonden van: carnibest, maar zij verkoopt voor katten enkel kat-natuur en kat-lammix. En in de buurt is een dierenwinkel, verkoopt vnl spullen voor honden en slechts een klein beetje voor katten. Zij verkopen naturis, maar volgens de verkoopster is dit niet specifiek voor katten maar voor honden.
Wel hadden ze speciaal voor katten: Haaks barf catfood: rund, kip, konijn, eend.
Ook hadden ze nog: kivo en degomeat. maar die leken me toch meer geschikt voor honden en ik vond hier op het forum niks terug over kivo en minder goede ervaringen met degomeat.
Nu heb ik vandaag om te proberen haaks barf catfood gekocht: kip, konijn en eend.
Momenteel zit het in de diepvriezer. Als ik het vanavond uit de diepvriezer haal en in de koelkast leg, dan zou ik het morgenvroeg toch moeten kunnen geven, niet? Ik ga nu afwisselen met natvoer, brokjes en kvv. En kijken wat ze lusten.

Heeft er nog iemand tips? Ik las dat zo een pakje kvv van 500 g twee dagen houdbaar is in de koelkast. Ook vond ik al dat een kat ongeveer 3-4 % van het gewicht dat de kat mag wegen, mag eten. Maar dat is dan uitgaande van het feit dat ze verder niets krijgen (geen brokken, natvoer)

pleegmama

Post by pleegmama » Mon Jul 18, 2016 2:47 pm

Omdat mijn katten kvv ook niet meer als volledige maaltijd krijgen, maar meer voor erbij, net als natvoer, snij ik de rollen in stukken voor ik ze invries. En ik ontdooi dan zo'n stukje per keer, dan hoef ik ook niets weg te gooien (wat ik wel zou moeten als ik een hele rol ontdooi)

De merken natvoer die jij geeft zijn aanvullend, ik weet niet hoeveel je per keer geeft, maar let wel op dat ze nog genoeg brok blijven eten. Als ze nog maar weinig brok eten kan je beter nog maar 1x per dag dit voer geven en de andere keer (keren) compleet natvoer. Op die manier krijgen ze in ieder geval geen tekorten.

Met kvv ook opletten, zolang het een aanvulling is is het nog niet zo belangrijk, maar als het een groot deel van hun eten wordt dan moet je ook opletten dat je compleet blijft voeren. Dus of iets als carnibest voeren, of smaken afwisselen bij soorten als haaksbarf.
Image
Groetjes van Nova, Cerah, Dushi en de man in huis Kimi.

Kikie

Post by Kikie » Mon Jul 18, 2016 3:17 pm

Ja, ik ben gaan zoeken naar compleet natvoer zodat ze zeker geen tekorten krijgen.
Ik heb vorige week volgende soorten besteld: catz finefood pouches, thrive complete en MAC's: deze zijn alle drie compleetvoer/enkelvoer; maar ik wacht nog op de levering. Hopelijk zit hier toch zeker iets tussen wat ze graag hebben. Animonda carny vonden ze niet lekker. En bovenstaande merken lijken me qua structuur meer op cosma nature, behalve dan dat deze compleet zijn.

Ivm het aanvullend natvoer (cosma nature, schesir verschillende smaken) wat ze krijgen, geef ik telkens 75g/keer voor beiden. Als het de cosma nature is: in zo een blik zit 140 g en dan krijgen ze verdeeld telkens een half blikje. Ze krijgen twee keer per dag natvoer. Verder staan er brokjes onbeperkt in de activity feeder. Zo lang als Lytse nog oogzalf krijgt (vier keer/dag) krijgen ze daarna nog een snoepje cosma snackies of almo nature minifood kip of tonijn http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ure/260739" onclick="window.open(this.href);return false;, maar dat is tijdelijk, tot dat de oogzalf stopt; (ze is zo braaf, laat de verzorging goed toe dat ik haar toch ook wel wil belonen want ik ben me ervan bewust dat het met een kat niet altijd zo makkelijk is om ze te verzorgen en ze is zo een lieverd! <LUV> En om Gizmo niet uit te sluiten, krijgt mijn mannetje hetzelfde ;) )

Hoe krijg je zo een rol gesneden? Ze zijn toch diepgevroren? Dat was ook mijn eerste gedacht: bevroren snijden, zodat ik niets moet weggooien. Ik las van de Haaks barf dat je best iedere week de vier soorten voor katten mengt, om geen tekorten te krijgen. Maar het is nu meer voor de afwisseling dat ik het geef. Ik weet ook niet of ze het gaan willen eten. Carnibest had mijn voorkeur, maar hier in de buurt is iemand die dit verkoopt en heeft voor katten enkel de lammix en natuur. Om te proberen is dat natuurlijk wel goed.

Alex22

Post by Alex22 » Mon Jul 18, 2016 3:19 pm

Naturis is ook geschikt voor katten.
Image

Kikie

Post by Kikie » Mon Jul 18, 2016 3:24 pm

Ok, dan hou ik dat ook in mijn achterhoofd. Ik had zowiezo de indruk dat ze daar niet veel van katten kennen, ze hebben zelf drie engelse cockers spaniëls en verkopen vnl dingen voor honden. De verkoper zei ook: ja, katten zijn koppig... de manier waarop hij het zei, had ik niet de indruk dat hij echt een kattenmens is.
En naturis is wel compleet?

pleegmama

Post by pleegmama » Mon Jul 18, 2016 3:38 pm

Ik laat de rollen even buiten de vriezer liggen (Max een half uur, liefst korter) en zaag ze dan met een broodmes in stukken. Ik heb ook andere messen geprobeerd, maar vind en mes met gekartelde tanden zelf het makkelijkst)

Ik vind 140 gram aanvullend voer per kat per dag wel een beetje veel, mijn katten eten dan bijna geen brokken meer. Dus bij mij zou dat problemen opleveren. Ik voer zelf daarom zowel aanvullend als compleet natvoer. (Max 90 gram aanvullend per kat, voor de rest compleet)
Image

Kikie

Post by Kikie » Mon Jul 18, 2016 3:43 pm

Oei, dan is dat misschien het probleem. <RED> (ik geef ze teveel aanvullend natvoer)
In het begin gaf ik 75 g natvoer/dag voor beiden (is één blikje) maar toen kreeg ik hier het advies dat dit wat weinig was, vandaar dat ik dit verhoogd heb. Maar zoals je zegt, beginnen ze veel minder brokjes te eten, want ze hebben duidelijk liever het natvoer. Ivm aanvullend/compleet natvoer: ik hoop dat mijn bestelling van zooplus deze week geleverd wordt en dan heb ik beiden. Dus dan is het ook minder erg als ze minder brokjes eten.

pleegmama

Post by pleegmama » Mon Jul 18, 2016 3:49 pm

Natvoer is ook heel goed, omdat katten meestal zelf te weinig drinken.
Ik heb hier maar twee katten die veel brok eten, maar dat zijn de katten die geen compleet natvoer lusten. De rest eet af en toe wat brokjes.

Ik hoop dat je compleet natvoer vindt wat ze willen eten, of dat ze kvv lusten.
Weinig brok eten is goed, zolang wat ze eten maar compleet is ;)
Image

Post Reply