Algemene info over voeding

Blik, brokken, vers of een tussendoortje, alles over de voeding van een kat plaats je hier
Henkje
Re: Algemene info over voeding

Post by Henkje » Thu Nov 11, 2010 8:31 am

Ik weet niet of deze site al eerder genoemd is, maar ik vond m vrij handig en duidelijk:

http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/
Image

Behandel katten alsof ze gek en gestoord zijn. Dat doen ze toch ook met ons?

rubep

Post by rubep » Sat Jan 29, 2011 4:09 pm

<woot> <woot> 37 pagina's...maar goed, ben er denk wel zo'n beetje uit wat de voorkeur heeft voor kattenvoer.

Zelf had ik al een voorkeur, en die is eigenlijk wel bevestigd. Ik had nl. al besloten om in de winkel KVV te gaan verkopen (Tinlo en Darf-eko) en Barfproducten en prooidieren.
Maar om iedereen tegemoet te komen er ook brokjes van Rc en Iams.
Alleen de keuze voor blikvoer heb ik nog niet kunnen maken, maar dankzij dit topic heb ik wel wat merken gevonden, kan ik weer verder mee thnx

Ik heb alleen nog een vraag, ik las iemand over twee keer per dag de katten eten geven, maar is dat ook het beste voor een kat? Bij een hond is dat nl. niet zo.Tenminste niet met KVV en Barf.

En waarvoor is dat kattenmelk wat je in dierenwinkels zo vaak ziet?

burretje

Post by burretje » Sat Jan 29, 2011 4:41 pm

rubep wrote:Zelf had ik al een voorkeur, en die is eigenlijk wel bevestigd. Ik had nl. al besloten om in de winkel KVV te gaan verkopen (Tinlo en Darf-eko) en Barfproducten en prooidieren.

<good>

rubep wrote: Ik heb alleen nog een vraag, ik las iemand over twee keer per dag de katten eten geven, maar is dat ook het beste voor een kat? Bij een hond is dat nl. niet zo.Tenminste niet met KVV en Barf.

Volgens mij is dat voor een kat inderdaad anders dan voor een hond.

rubep wrote: En waarvoor is dat kattenmelk wat je in dierenwinkels zo vaak ziet?

Pure verwennerij. Veel katten vinden het lekker, maar als ze het te veel krijgen, kunnen ze er van aan de diarree gaan. Zeker met kittens is het dus erg oppassen. Belangrijk om te weten is dat katten geen gewone koemelk mogen hebben.
Mya, Zeya, Noortje, Lara en Aiyana

burretje

Post by burretje » Mon May 30, 2011 3:21 pm

Meral wrote:Zo, ben net klaar met alle 38 pagina's lezen.

Ik ben er nu echt van overtuigd om over te stappen naar Carnibest.
Heb nu ook geleerd dat ik een evenwichtig weekmenu moet samenstellen. Voor ons bestaande uit twee eetmomenten op 1 dag.
Nu wil ik naast Carnibest ook nog natvoer geven (vocht) en misschien 1 eetmoment per 2 dagen wat brokjes, omdat ze dit wel erg lekker vinden.
Ik weet dat ik dan beter rekening kan houden met de acht uur tussen KVV en brok.
Als ik bijvoorbeeld 's ochtends natvoer geef en 's avonds Carnibest, is dit dan goed genoeg?
Ook wil ik de kippen of eendennekjes gaan proberen voor het gebit en wat gedroogde visjes als snacks.

Het enige wat ik eigenlijk niet goed weet is hoeveel een kat van bepaalde voedingsstoffen nodig heeft op een dag en hoe ik dat het makkelijkst kan toepassen met KVV, natvoer en brokjes. Of raden jullie de brokjes helemaal af?

Voor het vocht hoef je geen natvoer te geven naast de Carnibest. KVV bevat genoeg vocht (is namelijk gewoon gemalen vlees). Als je wilt dat ze meer vocht binnen krijgen, kan je ook gewoon een plens water erover doen.

Acht uur tussen brok en KVV is in mijn ervaring niet nodig, maar dat verschilt per kat. Met KVV is het sowieso minder nodig dan bij BARF. De reden dat er tijd tussen gelaten wordt is dat voor het verteren van bot een hogere zuurgraad nodig is. Dit maakt dat katten kunnen spugen als ze vers eten nadat ze net brok op hebben. Andersom is meestal geen probleem. KVV bevat alleen heel fijn gemalen bot, dus dat is makkelijker verteren.

Eendennekjes zijn vrij hard. Die zou ik voor een beginnende verseter niet gebruiken. Ik zou dan gaan voor kippennek, kipkarkas, parelhoenvleugel en dergelijke.

Zolang je KVV, natvoer en brokjes voert hoef je je over de samenstelling geen zorgen te maken. Dat is alle drie complete voeding. De samenstelling wordt pas belangrijk op het moment dat je zelf gaat samenstellen (BARF of NRV)

Of je brokjes wilt blijven voeren, zou ik even laten afhangen van hoe het je katten bevalt op KVV. Staar je overigens niet blind op Carnibest. Er zijn katten die dat niet lekker vinden en dan zijn er nog genoeg andere KVV's om uit te proberen. Bijvoorbeeld Haaksbarf en Tinlo.

burretje

Post by burretje » Mon May 30, 2011 3:31 pm

Feranda wrote:Ik heb zelf ook een vraagje:
Sheba doet dus heel moeilijk met vers, behalve lamshart.
Hoeveel hart mag je geven in de week? Ze krijgt nu twee keer per week 50 gram, kan ik dit ophogen of beter zo laten?

100 gram hart per week is vrij veel als ze daarnaast complete voeding krijgt.

Mijn katten staan volledig op vers (en krijgen dus geen voedingsstoffen binnen uit brokjes of blikvoer) en eten ongeveer die hoeveelheid aan hart per week. Jouw kat krijgt in verhouding veel meer binnen, omdat diezelfde voedingsstoffen ook nog in de brokken / het natvoer zitten. Daarbij komt is dat de meeste KVV's relatief hoog zitten in het percentage orgaanvlees.

Om je een idee te geven. Ik voer circa 3,5% a 4% van het lichaamsgewicht per dag. Dat is een relatief hoog percentage, omdat ik jonge en actieve katten heb. Standaard is circa 3%.

Voor een kat van 4 kg komt dit neer op circa 150 gram per dag, oftewel 1050 gram per week. Dit verdeel ik als volgt:
45% spiervlees
40% vleesbot
15% orgaanvlees (waarvan 9% hart, 4% lever en 2% nier)

Dit komt dus neer op circa 95 gram hart per week.

burretje

Post by burretje » Mon May 30, 2011 7:23 pm

Nou ja... ik ga zelf dus uit van circa 10% hart en als ze 3,5 kg wegen, dan lijkt 30 gram me relatief veel...

Ik reken dan zo:

Ze krijgen 5 van 7 dagen 1/3 van hun eten aan barf producten. Dat is 24% van hun eten (5/7 * 1/3).
Ik neem aan dat jij net zulke actieve meiden hebt dan ik, dus dan zouden ze ongeveer tussen de 3,5% van hun lichaamsgewicht per dag eten. Dat is circa 120 gram per dag, oftewel 840 gram per week. Daarvan voer jij 24% echt als barf. Dat is ongeveer 200 gram per week. 30 gram hart is daar 15% van.

Als ze minder actief zijn (en dus minder eten) is het nog meer dan die 15%.

Ik zou dus eerder rond de 20 gram per week gaan zitten en waarschijnlijk nog wel wat lager, omdat KVV over het algemeen hoog zit met het aandeel orgaan. KVV zit meestal ook vrij hoog met het aandeel vleesbot trouwens.

Je zou eens bij de fabrikant de samenstelling in aandeel spiervlees, vleesbot, hart, lever, nier en overige kunnen opvragen. Weet niet of je die gegevens krijgt, maar je zou het allicht kunnen proberen.

CatsandSusanne

Post by CatsandSusanne » Wed Jul 06, 2011 4:50 pm

Ik weet niet of de volgende linkjes al voorbij zijn gekomen, maar het gaat allebei in grote lijnen om de inname van koolhydraten bij katten. Beide zijn wetenschappelijke onderzoeken, waarvan de tweede dit jaar gepubliceerd is:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2387258/?tool=pubmed
http://jeb.biologists.org/content/214/6/1039.full
Image

burretje

Post by burretje » Sun Jul 31, 2011 10:45 am

Diarree is geen gebruikelijke reactie op vers, maar Prins heb ik nog nooit geprobeerd, dus daar kan ik niet over oordelen. Je kunt even een paar dagen overslaan om te testen of de ontlasting dan weer beter wordt.

Inez87

Post by Inez87 » Sun Jul 31, 2011 1:29 pm

In ieder geval wel fijn dat ze het zo lekker vind! Niet alle katten zijn zo makkelijk aan de KVV te zetten.
Image

Jackie E

Post by Jackie E » Sun Jul 31, 2011 3:53 pm

bedankt voor de tips <good> . Ik ga voorlopig even geen Prins meer geven maar even de brokjes en blikvoer dat ze altijd krijgen zodat de interne huishouding van mijn ene kat weer even op orde kan komen <ssmile> . Ik denk dat ik daarna eerst maar de brokken ga veranderen. Dit i.v.m. de tandsteen van mijn andere kat. En als dat goed gaat dan ga ik gewoon opnieuw een poging wagen met vers voer en dan misschien iets anders. Of gewoon een stukje kipfilet i.p.v. iets uit de dierenwinkel. Ik kijk nog wel even eerst alles maar even tot rust laten komen.
Jacqueline en miauwtjes van Jop en Lucky

Post Reply