Algemene info over voeding

Blik, brokken, vers of een tussendoortje, alles over de voeding van een kat plaats je hier
Post Reply
Rosita Compagner
Re: Algemene info over voeding

Post by Rosita Compagner » Tue Aug 09, 2011 5:32 pm

carolien2010 wrote:Maar...hij blijft maar zo zielig kijken naar z'n bakje!

Bakje opruimen na het eten.
Image

Mokka

Post by Mokka » Tue Aug 09, 2011 6:29 pm

Alex22 wrote:Ad lib(itum) heet dat. Ad fundum is "tot de bodem".

Je hebt gelijk!

MiMoDiQy

Post by MiMoDiQy » Wed Aug 10, 2011 10:46 am

amy-rose wrote:Zelf heeft ze een kater van 4 jaar, maar hij zit op blaasgruisdieet voer van de dierenarts en nu komt de vraag: kan zij haar kater gewoon tinlo of carnibest geven aan haar kater of is dat niet mogelijk??

Ik lees goede verhalen over versvoeren bij blaasgruis, tenminste als het over struviet gaat. Rauwe voeding bevat veel vocht en heeft daarnaast een licht verzurende werking waardoor gruis wordt opgelost. Soms is het nodig om daar nog een extra verzuurder aan toe te voegen.
De andere variant calciumoxalaat ontstaat juist vervelend genoeg in een zuur milieu en daarbij schijnt het beter te zijn om ook het calciumgehalte in de voeding laag te houden.
In ieder geval geldt bij blaasgruis hoe minder koolhydraten hoe beter. In Tinlo zit bij mijn weten geen rijst, Carnibest heeft een diabetesvariant waar ook geen rijst in zit en Bandit heeft een speciale blaasgruisvariant.
Misschien is het de moeite van het proberen waard maar daarbij wel regelmatig de urine te laten controleren om grip te houden.
Image
Cats have purr-sonality ^_^

amy-rose

Post by amy-rose » Wed Aug 10, 2011 2:03 pm

@Mimodiqy: Bedankt voor je antwoord! Ik zal het aan mn moeder voorleggen.

groetjes Amy.

Namiro

Post by Namiro » Fri Aug 26, 2011 7:09 pm

Hallo allemaal,

Na 45 pagina's doorgelezen te hebben, heb ik me toch maar aangemeld.

Over 2 weken komen er 3 kittens de boel op stelten zetten hier.
Mijn vriend en ik zijn ons aan het orienteren op welk voer we gaan geven.
Ikzelf neig naar kvv, maar op de een of andere manier staat het me tegen dat ze dan niet steeds iets te eten hebben.
Ik ben er (gevoelsmatig) voorstander van om steeds brokken te hebben staan. Dat zou dan niet kunnen i.c.m. kvv..
Ook zie ik op verschillende plekken staan dat kittens 3 keer per dag moeten eten en dat zou voor ons niet haalbaar zijn met kvv i.v.m. werk. Daarom lijkt het mij fijn dat ze dan naar wens brokken kunnen eten..

Kortom..ik vind het maar lastig.. <think>

hebben jullie advies?

Groetjes,

Kaily

pleegmama

Post by pleegmama » Fri Aug 26, 2011 7:12 pm

Namiro wrote:Hallo allemaal,

Na 45 pagina's doorgelezen te hebben, heb ik me toch maar aangemeld.

Over 2 weken komen er 3 kittens de boel op stelten zetten hier.
Mijn vriend en ik zijn ons aan het orienteren op welk voer we gaan geven.
Ikzelf neig naar kvv, maar op de een of andere manier staat het me tegen dat ze dan niet steeds iets te eten hebben.
Ik ben er (gevoelsmatig) voorstander van om steeds brokken te hebben staan. Dat zou dan niet kunnen i.c.m. kvv..
Ook zie ik op verschillende plekken staan dat kittens 3 keer per dag moeten eten en dat zou voor ons niet haalbaar zijn met kvv i.v.m. werk. Daarom lijkt het mij fijn dat ze dan naar wens brokken kunnen eten..

Kortom..ik vind het maar lastig.. <think>

hebben jullie advies?

Groetjes,

Kaily

Veel mensen combineren KVV met een graanvrije brok. Ik heb begrepen dat brokken niet veel problemen opleveren zolang je geen bot voert.
De eerste dagen nog wel het voer geven dat ze gewend zijn hoor en dan langzaam mengen met wat je wilt gaan voeren (75/25-50/50-25/75).
Image
Groetjes van Nova, Cerah, Dushi en de man in huis Kimi.

Aphyna

Post by Aphyna » Fri Aug 26, 2011 7:19 pm

Je zou kunnen beginnen met een combinatie als je bang bent dat ze niet genoeg krijgen, laat de hele dag brokken staan en geef ze daarnaast 2x per dag een portie KVV. Dan komt het helemaal goed :)

KVV kan je ook bevroren geven, het ontdooit dan geleidelijk en als ze het eetbaar vinden zullen ze het opeten. Als je 's ochtends naar je werk gaat geef je ze een portie ontdooide KVV, en laat je ook een portie bevroren liggen. Je voert ze dan weer direct als je uit je werk komt, en later op de avond voor je gaat slapen nog eens. Dan kan je ook weer een bevroren portie voor de nacht laten liggen, zo voer je ze dus in feite 5x per dag KVV. Overigens kan je ontdooide KVV ook best een paar uur laten staan hoor.

Als de kittens goed hebben leren eten moeten ze wel af en toe iets eten waarbij ze flink moeten knippen en knauwen met hun kiesjes zodat deze mooi schoon blijven, denk aan een dikke reep taai rundvlees of een kippennekje.
Last edited by Aphyna on Fri Aug 26, 2011 7:21 pm, edited 1 time in total.
Image

burretje

Post by burretje » Fri Aug 26, 2011 7:21 pm

Ik werk ook en toch voer ik mijn katten 3 keer per dag. Als ik 's ochtend beneden kom, als ik thuis kom uit mijn werk en nog een keer later op de avond.

Als je wilt dat ze ook nog iets te eten hebben als je weg bent, kun je een deel van de KVV bevroren neer leggen als je gaat. Dat ontdooit dan gedurende de dag en dan kunnen ze het opeten.

Hou er wel rekening mee dat als je een kitten KVV voert, dat ze een stuk meer eten dan op de verpakking staat. Meestal is KVV iets van 4% van hun lichaamsgewicht per dag. Maar kleine kittens eten makkelijk 10% ofzo. Ze mogen op die leeftijd zoveel eten als ze willen, dus altijd meer ontdooien dan je op een dag nodig denkt te hebben.

pleegmama wrote: Ik heb begrepen dat brokken niet veel problemen opleveren zolang je geen bot voert.

In KVV zit ook bot ;) alleen dan gemalen. Het verschilt per kat of de combinatie KVV / brokjes goed valt. Een kat die normaal brokjes eet, zal eerder problemen krijgen met vers (met name vleesbot inderdaad) dan andersom.

Edit: Ik zie nu dat Aphyna hetzelfde heeft geschreven als ik.
Mya, Zeya, Noortje, Lara en Aiyana

Namiro

Post by Namiro » Fri Aug 26, 2011 7:39 pm

Daar had ik niet aan gedacht dagt je ook bevroren kunt neerleggen. Dat is inderdaad al een optie.

Als ik de post van Burretje lees is de combinatie kvv/brok dus niet per defenitie 'slecht' en kan het dus per kat verschillen.
Zou het dan ook schelen als je ze vanaf het begin deze combi gaat voeren?

Ze zijn nu 5.5 weken en eten hele kleine hoeveelheden blikvoer mee met mama..

burretje

Post by burretje » Fri Aug 26, 2011 7:49 pm

Katten die vers eten, hebben een veel hogere zuurgraad in de maag dan katten die brokjes eten. Die hogere zuurgraad is nodig om bot te verteren. Sommige katten trekken die omslag in zuurgraad niet goed. Bot moeten ze echt leren eten en verteren. De eerste keer dat ze hier vleesbot aten (dus geen KVV, maar bijvoorbeeld een kippenvleugeltje) werd er ook gespuugd. De maag was niet ingesteld op bot eten, de zuurgraad was te laag en daardoor kwam het bot weer terug. Daarna ging het prima.

Ik denk dus niet dat het wat uitmaakt of ze het van jongs af aan gewend zijn. Het ligt er gewoon aan hoe gevoelig je kat is.
Mya, Zeya, Noortje, Lara en Aiyana

Post Reply