KP tips en ervaringen 'kraamhoekje'

Van dekking t/m kittens (nestverslagen) 1 topic per nestje
Locked
User avatar
admin
Admin
Posts:86
Joined:Tue Oct 15, 2002 6:29 am
KP tips en ervaringen 'kraamhoekje'

Post by admin » Wed Sep 30, 2009 1:22 pm

Voorbeelden van werpkisten
viewtopic.php?f=52&t=137418&p=3102877#p3102877


lijst met bevallingsbenodigdheden

Wat heb je zoal nodig en waarom?
(k3) Werpkist Een werpkist kan je kopen of zelf maken van hout. Er zijn vele soorten en maten. Even de zoekfunctie gebruiken op kp of googlen en je komt een variatie aan kisten tegen. Een lege chipsdoos of televisiedoos zijn goed te gebruiken.
Gebruik in ieder geval geen doos waar groente of fruit in heeft gezeten ivm pesticiden.
(k3) Spartelkooi Als de kittens wat groter zijn krijgen ze behoefte aan een kittenkooi/spartelren. Ook hier zijn vele mogelijkheden. Even google-en en je vind veel informatie om er een zelf te maken en/of winkels die dit verkopen.

(k3) Flaneldoeken (stuk of 6-8) Hier blijven kittens niet met hun nageltjes, die ze nog niet kunnen intrekken, hangen. Dit je gebruik als bodembedekking voor de werpkist. Handdoeken zijn niet zo geslaagd ivm de lussen. Kranten kun je beter ook niet gebruiken omdat die inkt afgeven.
(k3) Digitale weegschaal die grammen kan wegen. Hiermee weeg je de kittens elke dag op een vast tijdstip om te zien of ze goed aankomen.
(k3) Digitale thermometer + vaseline Neem er een die zo snel mogelijk de temp. kan meten. Ze zijn er al vanaf 10 sec. oa te krijgen bij de Hema. Het is altijd handig om de temperatuur van je kat zelf te kunnen meten, ook als ze niet zwanger/net bevallen zijn.
(k3) Handdoeken/washandjes/gastendoekjes om kittens bij de geboorte mee droog te wrijven.
(k3) Kraamvrouwonderleggers (stuks of 10) Deze gebruik je tijdens en vlak na de bevalling. Leg er voor de bevalling een paar op elkaar in de werpkist zodat je de hele vieze makkelijk kan verwijderen tijdens de bevalling.
(k3) Arterieklem en/of steriel navelstrengdraad of afnavelen met je nagels. Dat kan natuurlijk ook.
(k3) klein scherp schaartje om de navelstreng door te knippen ná het aanbrengen van de klem of draad.
(k3) Alcohol om oa. de klem en het schaartje mee te ontsmetten.
(k3) Slijmzuiger om luchtwegen schoon/leeg te zuigen.
(k3) Unicura zeep Handen wassen voordat je de poes helpt met de bevalling.
(k3) Ontsmettingsmiddel De ene fokker gebruikt het wel de andere niet. Er zijn verschillende sprays en gel’s te verkrijgen. Spray voor grote oppervlaktes, kleine oppervlaktes (werpkist, schoenen ed.) Gel voor het ontsmetten van je handen zonder water.
(k3) warmte matje of kruik Deze kan je gebruiken als je de kittens even apart wilt leggen tijdens de bevalling. Of later bij moederloze kittens. Aan een warmtemat je heb je niets als je de kittens in nood moet vervoeren.
(k3) Fleecedeken (stuk of 6-8) Altijd handig voor bijvoorbeeld in de werpkist/kittenren als de kittens wat groter zijn.

(k3) schrijfblok + pen
Noteren: tijd eerste persweeën, kenmerk kitten (aftekening, kleur, geslacht ed.), tijdstip geboorte, kittens, placenta compleet?, geboortegewicht, kater/poes.
(k3) klok
(k3) keukenrol en plastic zakjes Altijd handig.

(k3) Kittenmelk (KMR of Litterlac)
(k3) Koffieroom Doe een maatschep (zelfde als water/poeder) door de melk voor een goede ontlasting. Koffieroom werkt laxerend.
(k3) babyflesje met deksel om de poeder, water en eventueel koffieroom goed te mengen. Goed schudden tot er geen klontjes meer inzitten.

(k3) diverse spuitjes, pipetten of flesjes Ook hier geld dat iedereen zo zijn voorkeur heeft voor spuitjes, pipetjes of flesjes.
Spuitjes 1ml, 2ml, 5ml of voedingspipet
Voederspuitje 10ml
Speentjes voor op de voederspuitjes
kittenflesje + losse speentjes

(k3) Druivensuiker indien nodig door de melk. Geeft de poes en/of kittens extra energie.
(k3) RC Convalescence support en/of Hills a/d


Onderstaande 5 middelen geven sommige fokkers standaard en andere alleen indien nodig.
(k3) Nutridrops geeft extra energie aan de poes en/of kittens.
(k3) Utero vetsem om baarmoeder schoon te maken na de bevalling
(k3) urtica urens 30c stimuleert een goede melkafgift
(k3) Benebac voor een goede darmflora vd kittens

En natuurlijk onmisbaar voor iedere fokker:
(k3) Het boek "Handboek katten fokken" van Esther Verhoef.

Vergeet niet het telefoonnummer van de dierenarts en eventueel een of meer fokkers in de buurt bij de hand te houden

Waar kan je dit onder andere kopen?
(k3) *Beautyful Cats & Dogs*
(k3) *Mt kathadin catshop*
(k3) *Spat*
(k3) *Kittenonline*
(k3) * Hyperdrug Veterinary Supplies* Dierenapotheek in de UK
(k3) de drogist / apotheek
(k3) *Hema*


Tips!
(k3) Geef de moeder vanaf ongeveer 2 weken voor de bevalling elke dag een beetje kittenmelk. Dit kan *Eclampsie* helpen voorkomen.
(k3) Geef de moederpoes tijdens/vlak na de bevalling een geklust ei, wat room en een mespuntje druivensuiker voor extra energie.
(k3) Gebruik een verhitte naald (in een kurk anders verbrand je je handen)om een gat in de speentjes te maken. Blijf de naald net zo lang draaien tot hij volledig is afgekoeld.

Website’s die de moeite waard zijn:
http://www.kattenplaza.nl/infobevalling
http://www.oocities.org/turbo502002/index.html

Deze lijst is samengesteld door Joyce/Jodocus
Bedankt Joyce voor je tijd en inzet!! <good>



Marleen met d r beesten wrote:Deze vond ik net op icanhazcheezburger, nota bene. <ssmile>
Wel een heel duidelijk diagram. Handig voor de beginnende fokker als je nog moet leren determineren.
Image
Klik op het plaatje voor een vergroting.
Of anders is dit de directe link. Kun je hem zelfs nog groter bekijken.
http://icanhascheezburger.files.wordpress.com/2011/01/catstut6.jpeg


Tips e voorbeelden werpkisten enz.
viewtopic.php?f=54&t=136033

Nog even voor de beginner, de bodembedekking van de werpplek is heel belangrijk.

Tips:
- Leg geen celstof onderleggers in de werpplek totdat de bevalling en het persen echt begonnen is, poezen krabben deze stuk in de aanloop naar de bevalling en dat celstof, wat dan vrij komt, gaat overal zitten en is niet goed voor de longen.
- In de aanloop kun je het beste gewoon een paar oude theedoeken in de werpplek hebben liggen, zo heeft moeders wat te graven en kan er niets mis gaan.
- Gebruik nooit handdoeken, deze hebben kleine lusjes waar pasgeboren kittennageltjes aan kunnen blijven hangen, kittens kunnen pas vanaf ongeveer week 4 hun nagels gaan intrekken.
- Gebruik een zo dun mogelijke bodembedekking, moeders liggen vaak ook liever op een harde ondergrond, dit helpt ook om beter te kunnen voelen waar de kittens liggen en verkleint de kans dat moeders op ze gaan liggen. Met een zachte deken kan een kitten makkelijk verdrukt worden.

Mijn gouden tip voor een goed geïsoleerd, maar veilig nest:
- Verknip een paar grote dozen op maat van de bodem van de werpkist of werpdoos.
- Leg 3-5 lagen op elkaar op de bodem.
- Knip een fleece kleed in een paar stukken dat die net zo'n 5-10 cm groter zijn aan alle kanten dan de kartonnen plaat.
- Leg 1 laag fleece over de bovenste kartonnen plaat en steek de randjes er onder.
- Elke dag makkelijk te verschonen.

Her karton is een fijne harde ondergrond, die toch wat vering geeft. Het karton isoleert tegen de koude die laag bij de vloer is, maar vangt eventueel ook vocht op (bijvoorbeeld van de bevalling en dan kun je de natte lagen gewoon weg gooien na de bevalling).
Het fleece is warmte vasthoudend.
In warme maanden doe ik een oude katoenen kussensloop om de bovenste laag karton heen, werkt ook prima en het houdt minder warmte vast. Hydrofiele luiers of theedoeken werken ook prima, maar probeer deze altijd even vast te stoppen met de randjes onder een laagje karton. Sommige moeders zijn namelijk nogal gravers en "begraven" hun kittens graag. Ik vind dat een enorm risico, want zodra de kittens ergens onder vast komen te zitten dan kunnen ze uitdrogen en/of moeders ziet ze niet en gaat er op liggen. Heb je een gravende moederpoes, dan adviseer ik echt om gewoon een kussensloop om de laag karton te doen, dat is het veiligste!


Onderstaande heb ik geschreven vanwege de vele vragen die ik met regelmaat krijg over het geven van sondevoeding.
Het is geschreven aan de hand van mijn ervaring met het geven van sondevoeding over de laatste 8 jaar dat ik nu fok. Ik kreeg ermee te maken met mijn eerste nest als fokker in 2008 en er was toen niemand die mij goed uit kon leggen hoe en wat met sondevoeding, ik heb het mezelf moeten leren, er handigheid in gekregen en door de jaren heen vele andere mensen geleerd hoe het werkt. Regelmatig krijg ik nog een spoedoproep en spring ik met benodigdheden in de auto (soms op de gekste momenten van de dag/nacht) om een poging te wagen een nest kittens te redden die (soms al dagen) geen fatsoenlijke voeding binnen krijgen en erg verzwakt zijn.
In mijn ervaring stappen mensen vaak te laat over op sondevoeding in het geval een kitten niet bij moeder drinkt en de fles niet wil pakken, vooral omdat er over het algemeen heel negatief over gesproken wordt op internet over het geven van sondevoeding en de gevaren daarvan. Het is dan altijd fijn om te merken hoe opgelucht men is wanneer men al snel ervaart dat het helemaal niet zo gevaarlijk en moeilijk is als het goed gedaan wordt en er dan binnen een minuut een volledige voeding in een kitten zit, die ze voorheen al dagen druppel voor druppel moesten voeden.

Het is niet mijn bedoeling dat hier vervolgens een hele discussie ontstaat over het wel of niet geven van sondevoeding, maar om een duidelijke uitleg te bieden hoe het te doen in het geval dat sondevoeding nodig is.



Sondevoeding bij kittens tot 4 weken oud

Inleiding Sondevoeding
Indien U, na het lezen van dit artikel, mocht besluiten bij Uw dierenarts óók een sonde te gaan halen / bestellen, gooi dan niet uw flesje en speentjes alvast weg.
De sonde is het middel bij uitstek voor heel jonge, zwakke of zieke kittens die vaak over onvoldoende zuigkracht beschikken en die, let wel, op doktersadvies bijgevoed moeten worden. Voor oudere en al sterkere kittens voldoen de gangbare zuigflesjes heel goed!
Velen van ons zullen het probleem van het flessen van kittens kennen, anderen kunnen er vroeg of laat nog wel eens mee geconfronteerd worden. Het flessen van kittens is niet zo simpel als het lijkt en kan in onervaren handen nog wel eens voor problemen zorgen.
- Niet elk kitten wil aan een flesje drinken
- Sommige kittens krijgen via de fles te weinig voeding binnen
- Soms zijn kittens te verzwakt om aan een flesje te drinken (of hebben geen zuigreflex, denk hierbij ook aan premature kittens)
- Sommige kittens doen een half uur over een milliliter.
- Regelmatig zit de melk overal, behalve daar waar het wezen moet. In de maag van het kitten.

Er zijn veel redenen te noemen waarom er bijgevoedt moet worden:
Bij verweesde kittens. Kittens die met een keizersnede ter wereld gekomen zijn en waardoor de melkproductie en/of contact moeder-kind net iets te laat op gang kán komen. Bij onvolgroeide of ingetrokken tepels van de moederpoes. Bij te grote nesten. Bij acute baarmoederontsteking. Bij een bloedgroep nestje (een B-moeder met A-kittens) en zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken.
Ga er dan maar eens aan staan! Zeker als je al een paar slapeloze nachten hebt gehad, doordat je wachtte op de bevalling of een nestje hebt dat al vanaf het begin af aan niet lekker gaat.
Voor kittens die makkelijk de fles pakken is flessen natuurlijk wel de beste optie. Maar lang niet alle kittens pakken zo makkelijk de fles. Sommigen weigeren zelfs de fles pertinent en weer ander kittens drinken zo langzaam uit een flesje (vaak omdat ze zuigkracht missen) dat het te lang duurt. Dan kunt u met een groot nest enige nachtrust wel vergeten. Flessen is een zware taak als kittens niet mee willen werken, vooral als alle andere dagelijkse werkzaamheden ook gewoon door moeten gaan.
Laat het flessen van een kitten eerst voordoen door iemand met veel ervaring en blijf niet te lang zelf martelen als het niet wil lukken. Voor kittens is het noodzakelijk dat zij regelmatig voldoende voeding binnen krijgen en iemand met kennis kan u de kneepjes van het flessen (bij)leren. Regelmatig komt het bij flessen in onervaren handen voor, dat een kitten zich daarbij verslikt en een longontsteking oploopt. Met alle gevolgen van dien. Al met al kan flessen hoogst vermoeiend zijn en bij zeer jonge kittens, een uiterst enerverende zaak. Enige expertise is hierbij zeker wel gewenst. Dus schakel hulp in om u te leren hoe u het beste een kitten kunt flessen.

Als het flessen echt niet wil lukken, is een andere methode het (bij)voeden met een voedingssonde. Er zijn een heleboel voordelen op te noemen van het voeden met de sonde, door iemand die weet wat hij/zij doet:
- Kittens kunnen zich nauwelijks nog verslikken
- Je weet zeker dat het kitten binnen krijgt wat het nodig heeft
- Hongerstakers wordt het recht op staking ontnomen
- Het verstoord niet de natuurlijke balans van kittens die nog bij hun moeder drinken. (in het geval van een B moeder of als de moeder verminderde of bijna geen melkgift heeft)
- Geklieder met melk is voorbij, want het komt meteen in de maag.
- Het scheelt heel veel tijd indien kittens zuigkracht missen.



1. Wanneer geef je sondevoeding?

Uitsluiten medische oorzaken voor niet willen drinken bij moeder of uit een fles.

In alle gevallen waarin een kitten niet bij de moeder wil drinken en de fles weigert is het noodzakelijk eerst vast te stellen wat hiervan de oorzaak is. In sommige gevallen kan er een medische oorzaak achter zitten. Bijvoorbeeld:

1.) Weigert het kitten drinken en heeft het een gespannen ronde buik, dan zit het kitten mogelijk verstopt. Het is dan eerst zaak om de verstopping op te lossen (met behulp van een dierenarts) voordat er overgestapt wordt op bijvoeding. Een gespannen buikje kan komen doordat er lucht in het buikje zit.
2.) Is het kitten wel op de juiste temperatuur? Bij onderkoeling zal de spijsvertering niet werken. Een kitten moet eerst goed warm zijn voordat het bijgevoed mag worden. Een couveuse kun je lenen bij een dierenarts of zelf maken. In alle gevallen is het heel belangrijk dat kittens goed op een temperatuur zijn tussen de 37,5 en 39 graden.
3.) Controleer het verhemelte van het kitten. Als deze niet goed gesloten is (open verhemelte) zal sondevoeding de lijdensweg alleen maar langer maken.
4.) Controleer het bekje op ‘droog’ wit slijm. Het ziet er een beetje uit als aangekoekte verdikte melk. (het is niet echt vloeibaar en niet zoals een melkmondje). Dit slijm is een teken dat de vitale organen langzaam stoppen met werken. Sondevoeding heeft in het geval van dit droge slijm al helemaal geen zin meer. De melk zal in de maag blijven zitten en als daar te veel in komt, kan het terug naar boven komen en het kitten stikken. Het meest humaan is, om een kitten die dit droge slijm heeft, in te laten slapen, als het al niet zelf binnen enkele uren overlijdt.

Wanneer geef je dan wel sondevoeding?
Wanneer een kitten goed op temperatuur is, een soepel buikje heeft, het verhemelte dicht zit en er geen droog slijm in het bekje zit. Dan geef je sondevoeding:
- Bij kittens zonder of met verminderde zuigreflex of slikreflex
- Bij kittens die de fles weigeren of te weinig melk binnen krijgen met flesvoeding.
- Bij kittens die verzwakt zijn door geboorte, ondervoeding of ziekte
- In het geval dat gedoseerd bijvoeden noodzakelijk is (bijvoorbeeld bij een bloedgroepnest)
Sonde voeding geef je alleen tot ongeveer 3,5 – 4 weken leeftijd. Daarna ontwikkelen kittens een kokhals-reflex en is sondevoeding geven niet meer mogelijk. Omdat kittens langer dan 4 weken melk nodig hebben, is het zeker handig ze wel te leren om uit het flesje te drinken. In veel gevallen zien we dat kittens die met sondevoeding genoeg aangesterkt zijn, en niet meer zo gefrustreerd van de honger, op termijn vanzelf de fles wel pakken.

Sondevoeding geven is dus NIET zielig voor het kitten. Veel kittens spinnen na enkele keren al tevreden als hun maagje met de sonde gevuld wordt.

In alle gevallen moet het geven van sondevoeding gebruikt worden, als flessen niet wil lukken en in overleg met je dierenarts.
Blijf niet te lang klungelen met flessen als het niet wil lukken. Een kitten van 100 gram moet minstens 12 ml melk per 24 uur binnen krijgen om alleen al te overleven. Om te groeien moet dat minstens het dubbele daarvan zijn. Wacht dus niet te lang als het flessen niet wil lukken en stap binnen 24 uur (in overleg met je dierenarts) over op sondevoeding.




2. Wat heb je nodig voor het geven van sondevoeding?


In de basis heb je tenminste 2 dingen nodig:
1. Een spuit (zonder naald)
- 2.5 ml bij kittens onder 1 1/2 week (tot 150 gram)
- 5 ml bij oudere en grotere kittens
2. Een voedingssonde (maat 1,5 of 2,1 mm.)
Image
Daarnaast heb je nodig:
3. Theedoek
4. Beker gekookt water
5. Beker heet water
6. Melk (ik gebruik zelf Farmfood puppy/kittenmelk)
7. Warmte element (Zoals bijvoorbeeld een snuggle safe)
8. Weegschaal, pen en papier.
En wat vooral belangrijk is, het voedingsschema. Hier komen we in hoofdstuk 6 nog op terug.



3. Wat is een voedingssonde?
Bijgaande illustraties maken dat voor ‘n groot deel al duidelijk.
Een ongeveer 50 centimeter lang en 1,5 of 2,1 millimeter dun doorzichtig slangetje waarmee moedermelk-vervangende preparaten direct in het maagje van het kitten gebracht kunnen worden. Voor een gering bedrag, is een sonde meestal wel bij uw dierenarts verkrijgbaar.
Image
1 – De voedingssonde (maat 1,5 of 2,1 mm.)
2 – Dun bandje kleurtape of markeerstift, zelf aan te brengen op ca. 8,5 cm. afstand van het uiteinde. (we komen nog terug op hoe de sonde te markeren)
ImageImageImage
3 – Afgeronde gesloten top
4 – Aan weerszijden Ca. 1,5 mm. grote openingen
5 – Afsluit dopje – geel of groen (1)
6 – Bijpassende, soepel schuivende, plastic injectie-spuitjes (twee stuks), minimaal twee milliliter, een grotere maat werkt echter wat makkelijker omdat U daar – met één hand werkende – meer ‘houvast’ aan heeft
Image
7 – Voorkomen dat door spartelende bewegingen de sonde teveel naar buiten terugglijdt



4. Tot hoever breng je de sonde in?

Het grootste risico van het geven van sondevoeding is dat de melk in de luchtpijp in plaats van de maag terecht komt. Om dit te voorkomen is een goede bepaling nodig van waar de maag van het kitten zit.
ImageImage

Op het plaatje hierboven kun je zien dat de maag ongeveer halverwege de buik zit en de longen een stuk hoger liggen. Wanneer je een kitten vast hebt, voel dan voorzichtig langs de ribben, ter gelijk achter de laatste rib ligt de maag.
Image

Leg de sonde over de rug van het kitten met het uiteinde net voorbij de laatste rib, zet dan met markeerstift een streepje op de sonde ongeveer een halve centimeter voorbij het neusje, dat zal op ongeveer 8-8,5 cm van het uiteinde van de sonde zijn bij een kitten van ongeveer 100 gram.
Dit streepje kun je dan afplakken met gekleurd tape, leukoplast of dikker aanzetten met een zwarte stift. Zet 3 cm verderop (dus op 10-11 cm van het uiteinde) nog een streepje, dit streepje dient ter controle tijdens het voeden dat de sonde op de juiste plaats blijft zitten.
In het geval dat kittens al tandjes hebben is het afplakken met tape wel aan te raden. Het is een heel enkele keer voorgekomen dat een ouder kitten een sonde doorgebeten heeft. Om dat te voorkomen kunt u ter hoogte van het bekje wat tape om de sonde doen om het te verstevigen.



5. Hoe sondevoeding gegeven dient te worden


Voorbereiden van het kitten:

- Ontlast het kitten voordat u een voeding geeft, dit doet u door een iets wat vochtig wattenschijfje over de geslachtdelen te wrijven. Dit voelt voor een kitten als de tong van de moeder en het kitten zal dan de urine en ontlasting laten lopen. Ga door tot er niets meer uit komt (ongeveer 1 minuutje)
- Weeg dan het kitten en schijf het gewicht op bij de tijd van de voeding.
- Zorg dat het kitten goed warm blijft!

Voorbereidingen voor een voeding:
- Maak de kitten melk op de juiste sterkte aan
- Kook water en doe dit in een beker
- Vul een tweede beker met heet water (50 tot 65 graden)
- Leg op frisse dagen een warmte element op tafel met daaroverheen een schone theedoek.

Voorbereiden van de sonde:

- Koppel de sonde aan de spuit en zuig door de sonde heen het gekookte water op en spuit dit dan terug in de beker. Herhaal dit 3x, hierdoor wordt de sonde soepel en dood je eventuele bacteriën.
- Koppel de sonde dan los van de spuit en swiep die een paar keer door de lucht om al het vocht eruit te krijgen.
- Koppel nu de sonde weer aan de spuit en zuig door het uiteinde van de sonde de melk naar binnen. Let op dat je geen extra lucht aanzuigt.
- Boven in het spuitje zal nu ongeveer 0,5 ml lucht zitten, dat is de inhoud van de sonde en die lucht heb je nodig om de sonde weer helemaal leeg te krijgen.
- Doe de gevulde spuit en sonde dan in de beker met heet water.

Het geven van de sondevoeding:
- Zet het kitten op de theedoek met het warmte element er onder.
- Bij weerbarstige kittens kunt u de theedoek om het nekje vouwen zodat u geen last heeft van die spartelende pootjes.
- Laat het spuitje met sonde er aan vast zo lang mogelijk in het hete water zitten en haal alleen het uiteinde van de sonde eruit voor het inbrengen.
- Hou het kitten rechtop en schuif de sonde over de tong in de keel.
- Duw langzaam en voorzichtig de sonde in het kitten tot je aan het streepje komt. Je voelt normaal 2 keer een lichte weerstand: bij het passeren van het keeltje en bij de ingang van de maag. Stoot u op weerstand na ongeveer 3-4 cm, trek dan de sonde terug en begin opnieuw. Dit wil zeggen dat u in de luchtweg zit (en daar mag geen melk in). Breng de sonde steeds zeer voorzichtig in en forceer niets.
- Bij wat weerstand wil het wel eens helpen de sonde een centimeter terug te trekken en al rollend tussen uw vingers weer in te brengen.
- Het helpt soms als het kitten de nek gestrekt heeft, dit kunt u bereiken door heel licht het nekvel iets vast te pakken.
- Wanneer je tot aan het eerste streepje (of een centimeter daarvoor) weerstand voelt zit u in de maag en kunt u het spuitje uit de beker met heet water halen en deze rustig leegspuiten.
- Hou hierbij het spuitje loodrecht naar beneden, zodat de 0,5 ml lucht boven in het spuitje zit en als laatste door de sonde zal gaan.
- Let er vooral op dat het laatste beetje melk en lucht niet te snel uit het spuitje gespoten wordt, doordat de druk in de spuit steeds minder wordt drukt u al gauw het laatste beetje melk en lucht te snel er uit waardoor er lucht in de maag kan komen en dat moet voorkomen worden.
- Let er ook op dat de sonde goed op zijn plek blijft door naar de streepjes (of stukje tape) op de sonde te blijven kijken, komt de sonde naar buiten, stop dan met leegspuiten en breng de sonde weer voorzichtig helemaal in voordat u verder gaat.
- Wanneer de spuit helemaal leeg is, heel rustig de sonde terug trekken.
- Na het voeden is het verstandig het kitten te laten boeren door het in een hoek van 45 graden op uw hand te zetten en zachtjes op de rug te kloppen.

(Na iedere voeding de sonde en het spuitje goed doorspoelen met gekookt water, eventueel even uitkoken.)


Zo het kitten is gevoed! Dit klinkt allemaal moeilijker dan het is. Wanneer u er eenmaal handigheid in heeft zult u binnen twee minuten een kitten, ontlast, gewogen en gevoed hebben. Een kitten wat goed de fles pakt, zal misschien een minuutje langer over de voeding doen. Dus denk er aan dat het geven van de sonde een tijdelijke oplossing is.

Nazorg kitten:
Masseer regelmatig de buikjes van de kittens door met 2 vingers rustig ronddraaiende bewegingen over het buikje te maken richting de anus. Dit kun je gewoon in het nest doen, waar het warm is, tussen de voedingen door. Kittenbuikjes horen soepel aan te voelen en massage kan helpen de spijsvertering goed op gang te houden, in het geval een moederpoes dit niet doet. Een gewone (geen elektrische) zachte tandenborstel doet ook wonderen, en komt dicht in de buurt van moeders tong.

YouTube filmpje
Kijk hoe een sondevoeding gegeven wordt bij een kitten van 6 dagen oud op YouTube: https://youtu.be/PILwYL6Sxp4

Link




6. Voeding en voedingsschema’s

Welk merk kittenmelk geeft u?

De beste ervaring hebben wij met het geven van Farmfood puppy/kitten melk. Dit is melk op basis van volle geitenmelk en komt het dichtst in de buurt van moedermelk. Het wordt door kittens zeer goed verdragen, is bijna geurloos en klontert bijna niet bij het aanmaken. Andere merken die veel door fokkers gebruikt worden zijn: Royal Canin kittenmelk en K.M.R kittenmelk.

Een goede kittenmelk is erg raadzaam, maar belangrijker is nog dat u niet zomaar van melk wisselt. Als u al een bepaalde soort kittenmelk heeft gebruikt, blijf deze dan door gebruiken en schakel niet in 1x over naar een ander soort melk. Van een dergelijke overschakeling kunnen de darmen van een kitten erg overstuur raken. Een kitten kan verstopt of aan de diarree raken en kan dan al snel overlijden!!!
Geeft u een merk melk waar u niet tevreden over bent en wilt u overschakelen naar bijvoorbeeld Farmfood, doe dit heel geleidelijk aan.

Wij raden aan om de overgang in ongeveer 4 tot 5 dagen te doen.
Ga dan als volgt te werk:
* Dag 1 (80-20%): [i]Meng 4 delen melk van het oude merk met 1 deel melk van het nieuwe merk.

* Dag 2 (60-40%): Meng 3 delen melk van het oude merk met 2 delen melk van het nieuwe merk.
* Dag 3 (50-50%): Meng het oude en het nieuwe merk half om half (mag eventueel overgeslagen worden)
* Dag 4 (40-60%): Meng 2 delen melk van het oude merk met 3 delen melk van het nieuwe merk.
* Dag 5 (80-20%): Meng 1 deel melk van het oude merk met 4 delen melk van het nieuwe merk.
* Dag 6 (100%): Geef alleen nog het nieuwe merk melk.

Eventueel kunt u de mengverhouding van dag 3 overslaan als de ontlasting van de kittens goed blijft en de buikjes soepel. Voelt u toch wat gespannen buikjes, wordt de ontlasting minder vaak, hard of juist erg dun (diarree), blijf dan een dag extra op de laatste mengverhouding zitten of ga 1 stap terug.
Het lijkt allemaal heel omslachtig, maar dit is noodzakelijk om zo min mogelijk risico te lopen op verstopping of diarree.

Toevoegingen en supplementen:
Het is raadzaam om per 25 ml aangemaakte melk een mespuntje druivensuiker toe te voegen voor extra energie en bevordering van een goede darmwerking voor de eerste 3 tot 5 dagen.

Kittens die geen moedermelk krijgen, krijgen ook niet de natuurlijke antistoffen welke de moedermelk bevat. Ze zijn extra vatbaar voor bacteriën en ziektes. Het is raadzaam een kitten dat bijgevoedt wordt vanaf de geboorte te ondersteunen met antibiotica. Wij adviseren Synolux vloeibare druppels toe te dienen. 2x daags 1 druppel (om de 12 uur). Synolux heeft bovendien de geweldige bijwerking dat kittens er honger van krijgen, en de darmen stimuleert.

Voedingsbehoefte:
Bij pasgeboren kittens tot 1 week oud is het heel belangrijk regelmatig te voeden. Des te kleiner ze zijn, des te vaker gevoed zal moeten worden en des te minder tijd er tussen de voedingen mag zitten. Tot 80 gram en/of de eerste 3 dagen op sondevoeding , adviseren wij zelfs een maximum van 2 uur tussen de voedingen. Dit omdat de maag moet wennen aan de hoeveelheid voeding, die het in 1x naar binnen krijgt. Hoe kleiner en jonger het kitten, des te kleiner de maag.
Pas vanaf 3 dagen bijvoeden en een minumum gewicht van 80 gram, kan men overwegen iets meer tijd tussen de nachtelijke voedingen te laten zitten. Je voedt overdag om de 2 uur de hoeveelheid dat ze horen te krijgen volgens het schema. De laatste voeding voordat u gaat slapen voedt u al de iets grotere nachtelijke hoeveelheid. Maximaal 3 uur later, voedt u weer een hoeveelheid nachtvoeding, en 3 uur daarna weer. Zo komt u weer uit om over 2 uur de normale hoeveelheid te geven.
Bijvoorbeeld; een kitten van 4 dagen oud (die u al minstens 3 dagen bijvoedt) en dat ongeveer 90 gram weegt.
Om 20:00 uur voedt u 2 ml
Om 22:00 uur voedt u 2 ml
Om middernacht voedt u 3 ml en gaat u slapen
Om 03:00 uur voedt u 3 ml
Om 06:00 uur voedt u 3 ml
Om 08:00 uur voedt u 2 ml en vervolgt u weer u normale schema van om de 2 uur voeden.

U kunt ditzelfde overdag doen indien geval van nood u niet binnen 2 uur kunt voeden. In dat geval, geeft u voordat u van huis gaat, een hoeveelheid nachtvoeding. Zodra u terug bent idem. Geef nooit meer dan de aangegeven hoeveelheid van een nachtvoeding.

Image

In het geval dat u met sondevoeding begint, bij een kitten dat meer dan 100 gram weegt, hou dan een maximum van 2 uur aan tussen de voedingen voor de eerste 3 dagen. Daarna kunt u ’s nachts om de 3 uur gaan voeden.
Vanaf de leeftijd van 7 dagen, welke al minimaal 5 dagen aan de sondevoeding is en een minimum gewicht van 100 gram heeft, kunnen dagvoedingen om de 3 uur gegeven worden en de nachtvoedingen om de 4 uur.

Image

Je ziet dat als een kitten zwaarder wordt de behoefte per uur wat minder scherp berekend kan worden. Belangrijk is dat je hierbij in de gaten blijft houden, dat het kitten over de 24 uur voldoende groeit.
Met dit schema zal na enkele dagen een groei van 5 tot 10 gram per dag normaal zijn, en dat is meer dan voldoende voor een kitten dat bijgevoed wordt.

Wanneer je met sondevoeding begint zul merken dat de kittens de eerste 12 tot 24 uur goed aankomen en dan even stil komen te staan of iets minder aankomen. Dit is normaal, omdat na 12 uur de spijsvertering weer goed aan het werk is en ze meer gaan ontlasten.
Komt een kitten meer dan 10 gram per dag aan, verminder dan de hoeveelheid of het aantal momenten van sondevoeding per dag.

Sterkte van de melk (bij uitdroging):
Als je met sondevoeding begint bij kittens die langer dan 12 uur weinig tot niets gedronken hebben, is het belangrijk om de sterkte van de melk op te bouwen. Door de regel bouw je de sterkte op, in dezelfde mate als waarin ze weinig tot geen (moeder)melk gehad hebben. Dit doe je om de darmen rustig te laten wennen aan de melk, omdat er anders een grote kans is dat de kittens verstopt raken. Door de melk extra te verdunnen met water ga je uitdroging tegen en dat is op dat moment even belangrijker dan groeien.

12 uur weinig melk: verdun eerst de melk met water half om half en werk in 12 uur naar gewone sterkte toe.
24 -48 uur weinig tot geen melk: verdun eerst de melk half om half met water en werk in 24 uur naar volle sterkte toe.
Zelfs moedermelk is in het begin niet op volle sterkte, dus is het altijd raadzaam de eerste bijvoedingen iets wat te verdunnen met water. We houden hiervoor door de regel aan om twee derde melk met één derde water te vermengen voor de eerste twee voedingen.



7. Overstappen op flesvoeding of moedermelk

Sondevoeding moet eigenlijk gezien worden als iets wat maar tijdelijk gegeven wordt. Moedermelk is het beste voor de kittens en als dat niet tot de mogelijkheden behoort is flesvoeding (in het geval dat een kitten goed zelf wil drinken uit de fles) altijd beter dan sondevoeding.
In veel gevallen zul je merken dat de kittens die eerst te onrustig voor de fles waren vanzelf rustiger worden als ze een paar keer sondevoeding gehad hebben. Het is raadzaam om bij kittens die gewoon zuigreflex hebben de fles aan te blijven bieden.
Dit kun je het beste overdag doen, wanneer je alle tijd hebt en niet doodmoe bent van het slaapgebrek. Bied dan bij een voeding eerst de fles aan en blijf dat zeker een minuutje volhouden. Vaak helpt het als er een druppel melk aan het uiteinde van de speen zit. Is het kitten te onrustig, geef dan gewoon de sonde en probeer het daarna meteen weer even met de fles. Je zult verbaasd zijn hoeveel een kitten soms nog uit de fles wil drinken na een voeding met de sonde.

In het geval dat moeder verminderde melkgift heeft is het wel raadzaam de kittens bij moeders aan te blijven leggen. Dit zal de melkpakketten van de moeder stimuleren en is belangrijk om de melkgift op gang te houden. Sondevoeding moet in dit geval alleen ter ondersteuning dienen. In dit geval kun je de sondevoedingen vaak halveren (in plaats van om de 2 uur, om de 4 uur de hoeveelheid van 2 uur geven), zolang het kitten 5-10 gram aan blijft komen over de 24 uur is het goed en is meer bijvoeding niet nodig.

Melkgift stimuleren bij de moederpoes:
Om de melkgift bij de moederpoes te stimuleren is het belangrijk om:
- De melkpakketten goed te blijven masseren.
- Geef moederpoes eiwitrijke voeding.
- Optioneel: Papje maken van sterk getrokken Venkelthee met kittenmelkpoeder of CS
- Optioneel: Door de dierenarts oxytocine laten spuiten (dit is een stof die natuurlijk aangemaakt wordt tijdens een bevalling en melkgift stimuleerd.
- Optioneel: Emprid/Primperan (verkrijgbaar bij een dierenarts) toedienen voor stimulatie van de melkgift.


Bovenstaande informatie is verzameld vanaf het forum.
Groetjes

Image

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest