Algemene info over voeding

Blik, brokken, vers of een tussendoortje, alles over de voeding van een kat plaats je hier
Avalon_
Re: Algemene info over voeding

Post by Avalon_ » Sun Aug 21, 2016 11:30 am

Ga ik daar morgen even om uit!

Hoe zit het trouwens met het aantal voerbeurten? Ze krijgen nu een aantal keren per dag. Wat is daarin wijsheid?
Lorenzo & Silvano

pleegmama

Post by pleegmama » Sun Aug 21, 2016 11:54 am

Kittens mogen onbeperkt eten, dus naar behoefte.

Voor kittens geldt bij kvv de stelregel ongeveer 10% van het lichaamsgewicht en bij volwassen katten ongeveer 3-4%.

Per keer geef je zoveel als ze opeten.
Het is dus even uitvinden hoeveel ze per keer op kunnen.

Als je de hele dag werkt kan je de ochtend portie wel wat groter maken, zodat ze later in de ochtend ook nog wat hebben. Maar ook weer niet teveel, tenzij je een voerbak met koelelement hebt.

Kijk vooral naar je katten, zolang ze niet dik worden kan je zoveel geven als ze willen.
Image
Groetjes van Nova, Cerah, Dushi en de man in huis Kimi.

Avalon_

Post by Avalon_ » Mon Aug 22, 2016 7:43 am

pleegmama wrote:Kittens mogen onbeperkt eten, dus naar behoefte.

Voor kittens geldt bij kvv de stelregel ongeveer 10% van het lichaamsgewicht en bij volwassen katten ongeveer 3-4%.

Per keer geef je zoveel als ze opeten.
Het is dus even uitvinden hoeveel ze per keer op kunnen.

Als je de hele dag werkt kan je de ochtend portie wel wat groter maken, zodat ze later in de ochtend ook nog wat hebben. Maar ook weer niet teveel, tenzij je een voerbak met koelelement hebt.

Kijk vooral naar je katten, zolang ze niet dik worden kan je zoveel geven als ze willen.
Ze verbranden het meeste zomaar, er wordt hier volop gespeeld, gerend, geklommen en gevlogen. Had het idee dat ik ze misschien een beetje veel gaf, maar na deze post zit dat dus wel goed.

Bedankt voor je reactie, hier kan ik weer mee verder.
Lorenzo & Silvano

Cyliyana

Post by Cyliyana » Mon Aug 22, 2016 9:40 am

Een tip voor mensen die graag kvv willen voeren, maar waarbij de katjes er niet echt aan willen. Probeer eens of ze Hills a/d lekker vinden. Dat is een extra hoogwaardige paté bedoeld voor herstellende katjes na een ziekte of tijdens een ziekte om op krachten te blijven.

In mijn ervaring is bijna elke kat er dol op.

Dus dan zou je het op kamertemperatuur kunnen aanbieden gemengd met een beetje kvv en zo langzaam het gehalte aan kvv ten opzichte van de hills a/d op schroeven. Steeds maar een klein beetje aanbieden zodat het niet kapot gaat en de rest in de koelkast bewaren.

Scheelt ook dat ze hierdoor dat niet zoveel hoeven te eten om toch nog genoeg voedingstoffen binnen te krijgen, dus dan kan je het wagen om overig eten (brokken) ook echt weg te halen.
Groetjes Manon en pootjes Acair, Spirit, Conner, Miah, Demi, Chase & Dana
Image
En ons eigen prinsesje Alyss :) 17/5/2015 en een tweede prinsesje onderweg!

Kikie

Post by Kikie » Tue Aug 23, 2016 7:47 am

Momenteel ben ik purizon brokken aan het geven in combinatie met porta21 cats heaven. Die cats heaven valt duidelijk in de smaak! Maar ik vind nergens op die verpakking hoeveel fosfor hier inzit </> Op de website van zooplus vind ik het ook niet. Hoe zou ik daar achter kunnen komen? Of heeft iemand een oudere verpakking liggen waar het misschien wel op staat?

Kikie

Post by Kikie » Tue Aug 30, 2016 1:59 pm

Ondertussen blijft het moeilijk om een compleet natvoer te vinden dat de katten goed eten en wat ze kunnen verdragen. Feringa pouches, thrive complete (behalve oceaanvis), mac blikjes vallen vrij goed mee. Catz finefood, mac pouches, bozita in saus worden niet gegeten. Het natvoer van porta 21 laten ze ook staan... ik weet het onderhand niet meer </>
Nu zag ik dat granatapet ook pouches heeft, ze hebben twee proefpakketten. Heeft iemand hier ze al geprobeerd? (te koop bij zooplus)

pleegmama

Post by pleegmama » Tue Aug 30, 2016 4:42 pm

Granatapet vinden ze bij mij niet lekker, maar ze zijn hier heel kieskeurig als het om compleet natvoer gaat (ik hen volgens mij alle merken bij zooplus al uitgeprobeerd <RED> ).
Hier eten ze eigenlijk alleen animonda carny (ook de zakjes) en catz finefood. Maar van beide niet alle smaken. Met name de smaken met vis, garnalen, kalkoen vinden ze wel te eten en de exotische zakjes van animonda.
Image
Groetjes van Nova, Cerah, Dushi en de man in huis Kimi.

Kikie

Post by Kikie » Mon Sep 05, 2016 9:34 am

In mijn zoektocht naar cat lovers gold, kwam ik bij een Belgische webshop uit die ook meowing heads verkoopt.
Dit is de info:

Hey Good Looking ... voor gezondheid & een glanzende vacht

Hé schoonheid, wat schaft de pot? Heel veel heerlijke ingrediënten specifiek voor de natuurlijke behoeften van een kat! Dit heerlijke voer bevat een combinatie van 70% kip, vis en ei. Kip en vis zijn zacht voor de maag en ei is het best verteerbare eiwit, en deze vormen de basis van dit recept. U ziet dat onze eiwitten in het voer van Meowing Heads dierlijke eiwitten zijn en geen plantaardige – perfect! We weten dat onze spinnende schatjes van nature jagers zijn en dus het juiste voer moeten krijgen.

Samenstelling

Vers bereide kip 22%, gedroogde kip 20%, rijst, gedroogde vis 12%, gedroogd ei 10%, haver, kippenvet 4%, kippenbouillon 3%, zalmolie 1%, gedroogde tomaat, zeewier, groentevezels, gedroogde wortel, gedroogde cranberry’s

Analytische bestanddelen (%)

Ruw eiwit 35%, vetgehalte 18%, ruwe celstof 2,75%, anorganische stof 9%, vochtgehalte 7%, omega-6-vetzuur 2%, omega-3-vetzuur 0,8%
Kent iemand dit voer?

Alex22

Post by Alex22 » Mon Sep 05, 2016 12:43 pm

Wel erg veel koolhydraten (bijna 40%). Katten hebben geen koolhydraten nodig en het kan tot obesitas leiden.
Image

Kikie

Post by Kikie » Mon Sep 05, 2016 1:44 pm

Als ik alles wat dierlijk is (kip, vis, ei, zalmolie,..) dan kom ik uit op 72%. Dan schiet er nog rijst, haver, tomaat, wortel, zeewier, groentevezels en cranberry's over, dit samen is dan 28%. Mag ik vragen hoe je aan 40% koolhydraten komt?
Ik heb het nog niet gekocht, de cat lovers gold ook niet.
Dit is de samenstelling van cat lovers gold:
Samenstelling: Kippenvleesmeel (28%), Bruine rijst (28%), Zalm (19%), Kippenvet
(6.5%), Gedroogde Eieren (6%), Lijnzaad (3.7%), Biergist (2.0%), Mineralen (1.0%),
Vitaminen (1.0%), Zalmolie (0.5%), Vismeel (0.5%), Taurine, DL-Methionine,
Appel (0.05%), Wortel (0.05%), Alfalfa (0.05%), Pepermunt (0.05%), Cranberries
(0.1%), Prebiotica: Mannanoligosaccharides (0.05%), Fructooligosaccharides (0.05%),
Natuurlijk antioxidant (0.05%) (geconserveerd met Rozemarijn and gemengde
Tocopherol),Yucca Schidigera Extract (0.05%), Probiotica: Enterococcus Faecium.
Hier kom ik dan uit op 60,5 % dierlijke ingrediënten (vlees, vis, ei, zalmolie)

Momenteel geef ik purizon, daar doen ze het goed op. Ik was met porta21 cat's heaven aan het mengen, maar daar krijgen ze allebei erg stinkende ontlasting van. Ik heb nog proefzakjes besteld van orijen cat en kitten, carnilove lam en wild zwijn.
Dan kan ik beter niet beginnen aan meowing heads en cat lovers gold denk ik.

Post Reply