Het is nu za sep 22, 2018 3:51 am

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2018 6:53 pm 

Mijn dierenarts wil dat ik een eliminatie dieet ga geven aan mijn zieke kat Bowie(zie medisch topic).

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk aan Trovet om het mijzelf iets gemakkelijker te maken. Welke smaak bevalt katten het best?
Ik moet kiezen tussen hert en paard.Al het andere vlees heeft hij al weleens gehad.
De da wil liever niet dat ik hem rauw vlees ga voeren(als hij überhaupt wil eten ;) ) ivm de dunne darmontsteking die hij heeft.

En hoeveel/hoe vaak moet hij op een dag gevoerd worden?

alle suggesties zijn welkom!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2018 2:14 pm 

Ik weet niet veel van eliminatie dieet , maar ik geef wel rauw vlees.
Bibi of carnibest wordt hier het beste gegeten.
Dit zijn rollen kant en klaar vers vlees (lijkt op gehakt), die je in portie snijd en geeft.
James (mijn kater met voedselallergie en door vers vlees geen last meer heeft) krijgt 2x per dag vlees (80/85 gr per keer)
De hoeveelheid ligt aan het gewicht van de kat, percentages staan op de verpakking.
Misschien kan je eens kijken in de dierenwinkels in de buurt of dit verkocht wordt en een klein rolletje meenemen of uit te proberen.

Mijn kater is allergisch voor granen.
Wat ook nog een optie is om graan vrij voer te geven (brokken) zoals Orijen bijvoorbeeld. Hier zit aardappel in ipv graan.
Zo zijn er nog meer varianten graanvrije brokken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2018 3:03 pm 

Toen donny herhaaldelijk last had van kale plekken op hoofd en nek,die ze tot bloedens toe open krabte,ben ik ook met andere voeding begonnen.Zij krijgt nu droogvoer sanimed tegen voedselallergie en natvoer trovet (hert of lam) of gold (paard of buffel) .Hier reageert ze zeer goed op.Haar absolute favoriet is ree.Dat geef ik haar soms ook gekookt(dan als snoepje,ant snoepjes uit de winkel mag ze ook niet).Ik vermoed dat zij reageert op alles met veren.
Ik geef 's morgens natvoer(halve portie) en 1/3 van de afgewogen hoeveelheid droogvoer.Dan om 11 uur nog 1/3 droogvoer.Rond 17 uur natvoer(de andere helft) en om 19 u nog eens 1/3 korrels.
Ik weeg elke dag hun portie af en die verdeel ik over de dag:vind dat dit beter is ivm schrokken en te veel eten.
hopelijk gaat het gauw beter met bowie,groeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2018 9:05 pm 

dank jullie wel voor de antwoorden.

Weer een heleboel om over na te denken. Ik ben al langer geïnteresseerd in rauw voeren maar de dierenarts is er niet zo happig op.
Graanvrij was ik al half mee bezig.Half omdat ik geïntimideerd was doordat mijn vorige da zei dat hij blaasgruisbrokken moest eten(blijkbaar nu niet belangrijk meer?). Ze zeggen ook dat katten bijna nooit allergisch zijn voor graan, maar toch vind ik dat vreemd want in de natuur eten ze toch ook geen tarwe? Tuurlijk,de muizen die ze vangen hebben wellicht wel graan gegeten, maar toch.

Ik heb besloten om even rustig de tijd te nemen om dit uit te zoeken en niet hals over kop weer met iets potentieel stressvols te beginnen. Ik ben de afgelopen maand al van cd brokken naar gastro en digestive brokken gegaan en hypoallergeen. Er staan inmiddels 5 verschillende zakken voer in de gang <smile> .
Bovendien ben ik nu zelf ziek dus ik ga maar eens eerst uitrusten(ik zou eigenlijk vorige week op vakantie gaan maar heb moeten annuleren :( )

Ik probeer mijn katten zoveel mogelijk(normaal graanvrij) natvoer te geven maar vooral Bo is ook erg dol op brokjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2018 5:43 am 

Welke smaak de kat het beste bevalt is echt afhankelijk van de kat. Ik heb hier 4 katten rondlopen, maar ze hebben allemaal andere voorkeuren (behalve Dushi, die eet alles ;) )
Kijk of je het voer ook ergens per blikje kunt kopen en test uit wat hij lekker vindt.

Hoeveel je moet voeren: ik zou het advies op de verpakking aanhouden en dat verdelen in porties over de dag als je voor alleen natvoer gaat.

Ik zou nu, met de darmontsteking, even niet overstappen naar vers als hij dat nog nooit gehad heeft, maar dat is persoonlijk.
Maar voor de toekomst, zeker als blijkt dat het om voedselallergie gaat, is dat zeker een optie.

Een allergie voor tarwe komt best veel voor bij katten, mijn Cerah krijgt ook diarree van tarwe, zelfs 1 snoepje is al genoeg.
Allergieën voor andere granen komen minder vaak voor, maar er zijn wel katten die helemaal niet tegen granen kunnen en last hebben van alle gluten.

Beterschap voor jou en je kat

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2018 5:43 pm 

Hij ging rond de tijd dat hij ziek werd wel spugen van whiskas temptation snoepjes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT